BEN ASHAARI

Thursday, April 16, 2015

LEMAK PUCUK UBI, SAMBAL BELACAN DAN IKAN MASIN...

rsz_pucuk_ubi_masak_lemak
Assalammualaikum, salam Khamis semua. Hari ni che mat masak awal dan sepantas kilat. Sebab jam 8 pagi tadi temankan Bak ke pusat rawatan mata, dan che mat dengan kuasa power ranger segala, ku rentap2kan pucuk ubi yang ada kat tepi rumah, parut kelapa dan terus on masak lemak pucuk ubi. Bak suka masak lemak macam ni, dan che mat terpaksa guna rencah udang kering sebab ikan bilis habis..huhu. Balik dari pusat rawatan mata, terus goreng ikan masin tenggiri jeruk dan sambal belacan tu bonda dah siapkan awal2. Masak lemak pucuk ubi ada macam2 style, boleh masak lemak kuning, taruk cili, tambah kupang dan kerang. Boleh juga campur dalam masak lemak cili padi ikan salai.Tapi masakan yang ada campur kupang, kerang atau ikan masin, che mat suka ia dimasukkan sedikit kunyit (samada serbuk kunyit atau kunyit hidup) dan rencah2nya seperti bawang. cili dan sebagainya dikisar halus. Kalau nak lagi sedap, masukkan tempoyak....boleh pengsannn!!...Ishh dah leer, me che mat kongsiakan resipi tradisonal nih....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi
1 genggam udang kering, rendam sekejap
2 batang serai, diketuk
1 biji bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
3/4 camca teh lada hitam, tumbuk halus (optional)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci, toskan dan rebus hingga empuk. Toskan dan cuci bawah air paip. Perah sedikit dan potong kecil, masukkan ke dalam periuk. Udang kering ditoskan, tumbuk sedikit (tak perlu sampai hancur), masukkan ke dalam periuk berisi pucuk ubi tadi bersama2 serai titik, hirisan bawang besar dan bawang putih.
  2. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Tambah lada hitam tumbuk (jika guna) dan pati santan. Kacau perlahan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan biar mendidih perlahan sambil dikacau sentiasa dan tambah hirisan cili merah. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama sambal belacan dan ikan masin goreng.....yumm..yumm..


2 comments:

~jeet~ said...

senyum2 saya baca ayat che mat, tang part pengsan bila letak tempoyak :)

aji nugraha said...

amboyyy enaknya.... Obat Rematik

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.