KARI TELUR REBUS...

rsz_telurr_kari1

Assalammualaikum salam semua. Phewww...sejak 2 - 3 hari lepas payah sangat nak update blog, dengan line internet seterimix yang begitu perlahan. Berkali2 edit gambar nak letak watermark, dia cuma muncul setengh bahagian. Panas gak hati, nak tulis satu entri dari siang melantak ke malam, tak siap2. Kita ni blogger masakan kena ada gambar sebagai bukti, bukan boleh main tulis resipi macam tu saja, lepas tu ambik mana2 gambar kat internet dan tepek. Etika kena jaga jangan jadi seperti setengah2 page FB yang gasak berkongsi resipi dari blog tanpa memberi tau sumber dari mana, dah lah tu, mix n match kan pulak dengan gambar dari blog lain, biadap! Hari ni che mat masak kari telur. Teringat sorang teman blogger pagi tadi tiba2 buat permintaan kari telur. Dan sebab ia senang dibuat, ok lah che mat bikin. Guna telur saiz kecil dalam 8 biji (saiz D). Kalau telur saiz besar 5 - 6 biji pun dah ok, bergantung pada berapa ramai penduduk rumah anda. Kalau dulu, kari telur guna telur rebus yang kita dapat dari rumah pengantin, tapi sekarang pengantin pun tak kasi telur dah, diganti dengan jajan yang aneh2. Bagi yang nak masak kari telur rebus, jomm che mat kongsikan resipinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 - 8 biji telur, direbus dan kupas
1 biji cili merah, belah 2
1 biji cili hijau, belah 2
1 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ayam Maggi (optional)
1/2 cawan santan
2 camca besar rempah kari daging
1 camca besar rempah kurma
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 tangkai daun kari, dilurut
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
6  biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
2 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh bahan2 kisar halus, rempah kari dan rempah kurma dan kacau hingga menjadi pes. Ketepikan. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan), tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan daun kari hingga layu perang. Masukkan pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tuang air secukupnya (anggaran 2 cawan), kacau dan biar mendidih. Masukkan telur rebus, asam gelugor dan kiub ayam (hancurkan). Kacau rata dan masak sekejap. Tuang santan, kacau perlahan dan biar mendidih.
  3. Masukkan cili merah dan hijau. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih perlahan selama 5 - 6 minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng. Boleh juga dicicah lempeng atau roti..

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.