AGAR - AGAR KELAPA MUDA...

rsz_agar2_kelapa
Assalammualaikum, salam semua...masa che mat hari ini agak ketat. Dan hanya dapat mengadap laptop bila malam. Siang tadi ke Kluang sekejap atas urusan tertentu, dan sebelum pergi, che mat sempat bikin agar2 kelapa muda. Kelapa muda che mat beli di Tesco, kebetulan ada jualan stok akhir, dan kelapa masih elok, che mat belilah 2 biji. Memang plan nak bikin agar2 kelapa muda macam ni. Alhamdulillah kelapa sedap, airnya manis dan isi lembut dan lemak. Tak sukar membuat agar2 kelapa muda ni. Ada yang panggil jelly kelapa. Terpulang nak panggil apa, tapi che mat kalau guna serbuk jelly, baru panggil 'jelly'. Kalau guna serbuk agar2, kita panggil agar2, Ada beza ke agar2 dengan jelly?...Selalunya, agar2 bila dia keras, kejadiannya agak kejung. Berbanding jelly, ia lebih liut dan gedik2....psst...perasan tak alas yang che mat guna untuk tangkap gambar tu...lawa kan?..anda berminat?...cuba follow instagram @krafmanis untuk maklumat lebih lanjut..ok..

rsz_agar2_kelapa1
Untuk resipi ini che mat guna 2 biji kelapa muda dan da;at kurang lebih 450 ml air kelapa muda (che mat tambah air mineral sikit dan jadikan 600 ml). Tahap kemanisan bergantung pada 'air kelapa' dan citarasa anda sendiri. Disebabkan air kelapa yang ini manis, che mat cuma tambah 2 camca besar gula pasir. Isi kelapa dicedok keluar dengan sudu dan dipotong kecil atau ikut gaya anda. Kalau suka agar2 kelapa yang plain, anda tak perlu tambah pewarna makanan hijau macam che mat bikin tu. Resipi memang mudah teramat sangat dan anda boleh guna apa2 bekas yang anda suka...Jomm buat agar2 kelapa muda...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 ml air kelapa muda dari 2 biji kelapa muda (tambah air mineral jika kurang)
Isi kelapa muda secukupnya
5 gram agar2 serbuk (sebarang jenama)
2 camca besar gula (atau ikut tahap kemanisan yang anda perlukan)
1 helai daun pandan.disimpul
3-4 titik pewarna hijau makanan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sediakan acuan kegemaran anda. Isi kelapa muda dipotong kecil dan masukkan ke dalam acuan. Ketepikan. Dalam periuk masukkan serbuk agar2, gula dan daun pandan. Tuang air kelapa tadi dan kacau hingga rata.
  2. Masak dengan api kecil hingga mendidih dan gula larut. Masukkan pewarna hijau makanan, kacau hingga rata. Tapis bancuhan agar2 dan boleh tuang ke dalam bekas yang berisi isi kelapa muda tadi. Biarkan hilang wap panas dan boleh simpan dalam peti sejuk. Sedap dimakan dingin sebagai pencuci mulut....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

  1. wahhhh,, meleleh air liuqq menengoknyaaa.. syaza baru je tulis entri baru pasal kereta idaman. jemput singgah

    ReplyDelete
  2. sederhana tetapi istimewa,,,lesatt,,,saya suka sekali dengan info ini . sangat menarik dan menambah wawsan pengetahuan saya . saya sedang mencari Obat Rematik yang ampuh murah dan aman kira kira apa yah ??

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.