VICTORIA CREAM CHEESE SANDWICH...

rsz_victoria_cheese_sandwich
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Hari ni che mat tak masukkan entri lauk pauk, tapi nak berkongsi dengan anda resipi kek paling senang nak bikin, kita ni kek bidan terjun. Semalam che mat menerima kedatangan Sis Linn dan Sur Joshua, di saat2 akhir dan takde lah sempat nak berbagai sangat hidangan. Paling cepat che mat boleh buat kek victoria cheese sandwich. Mungkin resipi che mat agak ringkas dan cepat dibuat. Perasan tak swirl cream cheese tu, nampak kurang senonoh aje kan, hurrmmm, kena beli nozzle lain nih sebelum GST (baiknya alasan). Cream cheese tu kurang gula, kalau anda nak keras sikit, boleh lebihkan gula aising. Che mat masukkan sedikit jus oren dan parutan kulit oren dalam cream cheese tadi, tapi kulit oren yang anda parut, pastikan dicincang halus, kalau tak nanti sangkut2 pada hujung nozzle masa anda paipkan atas kek.....Ingin mencuba sendiri?...Ok, jomm kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram tepung optima @ sponge mix
4 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
80 gram mentega, cair dan sejukkan
50 ml susu segar

BAHAN-BAHAN CREAM CHEESE :-)
250 gram cream cheese
100 gram mentega
2 camca besar gula aising, diayak
1 biji oren sunkist, parut kulitnya dan cincang halus(bahagian kuning sahaja)
2 camca besar jus oren

BAHAN-BAHAN HIASAN :-)
Strawberry segar
Blueberry segar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser 2 tin bulat berukuran 8 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Buah strawberry dan blueberry, dicuci dan lap kering. Ketepikan.
  2. UNTUK KEK :- Masukkan tepung optima ke dalam mixer bersama2 dengan telur dan susu. Kacau rata, kemudian putar dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat seperti adunan kuih baulu (kurang lebih 8 - 10 minit). Matikan mixer, tuang mentega cair dan kacau rata dengan spatula, guna kaedah kaup balik. Kemudian tuang dalam 2 tin kek tadi, sama banyak. Bakar 25 minit atau hingga masak. Keluarkan dari oven, biar sekejap dan terbalikkan atas jaringan, biar kek sejuk sepenuhnya.
  3. UNTUK CREAM E CHEESE :- Putar cream cheese, mentega, gula aising dan parutan kulit oren hingga berkrim, guna kelajuan sederhana. Masukkan jus oren dan putar hingga sebati. Ketepikan..
  4. UNTUK VICTORIA CHEESE SANDWICH :- Letakkan sekeping kek atas pinggan atau papan kek. Masukkan cream cheese dalam piping bag yang dipasang nozzle bintang (saiz besar). Paipkan bentuk rose atas kek tadi hingga penuh. Lapiskan dengan sekeping lagi kek dan tekan perlahan2. Kemudian paipkan baki cream cheese atas kek, buat bentuk rose juga. Hias dengan buah strawberry (belah 2 setiap 1) dan blueberry atasnya. Boleh hidangkan....(atau anda boleh simpan dalam peti sejuk sekejap sebelum dihidangkan, ini akan menghasilkan potongan kek yang lebih kemas)...

Post a Comment

6 Comments

  1. Jus orang tu apa pcm..orang mana? :p

    ReplyDelete
  2. @sunah sakura - hahahaha....heyyy....grrr....

    ReplyDelete
  3. sedapnyer cikmat.... strawberry ada tp malasnya nak godek kek! mintak chemat punya sepotong boleh? hihi..

    ReplyDelete
  4. Huhu...sedapnya..anak mesti suke..

    ReplyDelete
  5. Huhu...sedapnya..anak mesti suke..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.