SAMBAL GORENG CAMPUR PARU...

rsz_sambal_paru_goeng
Salam semua, tempoh hari masa che mat ke satu majlis kenduri kawin. Ada hidangan sambal goreng yang begitu ringkas. Ada paru, tempe, kentang dan tauhu serta soo hoon. Cukup sedap ditekak che mat. Jadi tu hari masa ke MyDin, che mat beli paru dan memang bertujuan nak bikin sambal goreng campur paru. Tapi che mat tambahkan satu bahan lagi iaitu kacang panjang. Buat dia mudah dan sebab Bak tak nak pedas, che mat tak taruk cili kisar. Tapi kalau anda buat dan suka pedas, masukkan cili kisar dalam 2 camca besar. Ada yang suka masukkan sedikit santan untuk dapat rasa lemak. Ini terpulang pada anda. Sambal goreng che mat versi guna kicap, maka ia kelihatan sedikit 'gerhana'. Kalau anda ingin mencuba, che mat kongsikan resipinya seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram paru lembu. dipotong 3 bahagian*
1/2 inci halia, hiris halus*
3 ulas bawang putih*
1 camca teh penuh garam*
Air secukupnya*(*disatukan dalam periuk dan rebus hingga paru empuk, toskan dan biar sejuk)
1 keping tempe berbungkus plastik, didadu dan goreng
2 keping tauhu, potong dadu dan digoreng
2 biji kentang saiz sederhana, kupas, dipotong dadu dan digoreng
6 tangkai kacang panjang, hiris serong dan digoreng sekejap
1 cekak soo hoon, potong pendek dan rendam hingga lembut
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
1/2 camca teh pes asam jawa
6 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 batang serai, diketuk
2 biji cili merah, hiris
2 biji cili hijau, hiris
1 camca besar cili kisar 
Garam secukup rasa
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Paru yang telah direbus dan disejukkan tadi, dipotong kiub pada saiz sederhana. Kemudian goreng hingga perang, angkat dan toskan. Panaskan 1/4 cawan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah, bawang putih, serai hingga harum, masukkan cili kisar (jika guna) dan pes asam jawa. Kacau rata dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan paru goreng, tempe goreng, tauhu goreng dan kentang goreng. Gaul rata, masukkan kicap lemak manis dan kacang panjang goreng. Masukkan sedikit air dan tambah soo hoon (toskan dahulu), hirisan cili merah dan cili hijau. kacau hingga rata.
  3. Tambah garam secukup rasa. Masak sekejap hingga kering dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih atau ketupat dan lauk2 lain. Boleh juga dimakan bersama ketupat atau nasi impit. Selamat mencuba!..

Post a Comment

2 Comments

  1. sedapnya la hai... sambal paru nie..

    ReplyDelete
  2. Erkk .. terbaca dua kali ke resepi paru ni .. uhh aduh... rasa ngidam lak.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.