BEN ASHAARI

Sunday, March 15, 2015

RESIPI TERUNG CURAH KICAP..

rsz_terung_curah_kicap
Assalammualaikum, salam semua, malam ni che mat nak berkongsi dengan anda resipi senang tapi sedap dan khas untuk penggemar sayur terung. Ada yang tak pernah cuba terung dimasak macam ni, waimah tak tau pun kewujudannya. Ini satu resipi paling senang, paling ringkas dan sedap dimakan bersama nasi panas dan bubur nasi. Disarankan anda guna kicap lemak manis JALEN, selain ia sedap, harga pula berpatutan. Che mat guna 2 biji terung ungu saiz sederhana. Anda boleh guna terung organik, dan guna 3 biji, sebab terung organik biasanya saiz lebih kecil....ok che mat tuliskan resipi, kot2 lah esok anda ingin nak mencuba....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji terung ungu, saiz sederhana
1 genggam ikan bilis
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili merah, hiris
4 camca besar kicap lemak manis JALEN
1/4 cawan air
Sedikit lada sulah, jika suka
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dicuci dan buang sedikit kulitnya, kemudian hiris sederhana tebal. Gaul dengan sedikit garam, kemudian goreng sekejap (anggaran 1 minit), angkat dan toskan. Letak atas kitchen paper towel dan biar minyak terserap. Ketepikan. 
  2. Ikan bilis dibersihkan dan belah 2 setiap 1. Rendam sekejap, toskan dan perah. Kemudian goreng hingga ikan bilis garing, angkat dan sejukkan
  3. Panaskan 2 camca besar minyak masak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan kicap lemal manis dan juga air. Kacau rata, bila mendidih, masukkan lada sulah (jika guna). Masak sekejap dan boleh matikan api.
  4. Susun terung dalam bekas sesuai. Tuang kuah kicap atasnya, tabur dengan hirisan daun bawang dan juga ikan bilis goreng tadi. Hidangkan segera bersama nasi panas atau bubur nasi...Selamat mencuba!!

3 comments:

Cik Nur Izzati said...

my fevret..konpem nak cuba lepas neh..thanks yahh :)

Sue Izza said...

menu simple macam ni makan ngan nasi panas2 alahaiiiii saja la pcm ni hukkkk

kehidupan sihat said...

nampak mnyelerakan :) kalau kicap pekat pun sedap jugak kan ..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.