PUFF SARDINE PEDAS...

rsz_puff_sardine_pedas
Assalammualaikum, salam Sabtu, sejak beberapa hari ini che mat mengidam sangat nak makan puff sardine. Dah bosan bikin inti tuna, sekali nak balik pada citarasa awal, iaitu sardine. Kali ni che mat guna sardine tin kecil dan dapat 6 biji puff. Seperti biasa, kulit puff beli yang sedia guna jenama KAWAN. Saiz dia pun elok saja, 4 inci x 4 inci. Resipi ni senang dan boleh dikatakan sesuai setiap masa, untuk sarapan, untuk minum petang atau dihidangkan pada tetamu. Satu teknik membakar yang akan menghasikan puff pastry yang gebu dan berlapis2, ialah dengan menghidupkan 'kipas' pada oven anda (jika oven anda jenis yang ada kipas untuk 'hot air circulation'). Kalau takde, bakar guna api atas bawah seperti biasa pun boleh juga. Jika anda hidangkan untuk anak2, tak perlu taruk cili padi, boleh tambah sedikit serbuk lada hitam jika suka...Ok kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 keping puff pastry bersaiz 4 inci x 4 inci (jenama KAWAN)
1 kuning telur, dipukul sedikit
1 tin kecil sardine (che mat guna cap ayam)
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 keping nipis hirisan halia, cincang halus
3 biji cili padi, hiris halus
1 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan 2 camca besar minyak, tumis bawang putih, halia dan bawang besar hingga harum dan bawang layu. Masukkan sardine bersama kuah2nya sekali. Hancurkan dan masak hingga kering. Tambah garam secukup rasa, jus limau kasturi dan hirisan cili padi. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok, boleh matikan api dan sejukkan.
  2. UNTUK PUFF SARDINE PEDAS:- Panaskan oven pada suhu 190C, sedikan dulang pembakar, jika suka anda boleh alas dengan kertas minyak. Inti tadi dibahagi kepada 6 bahagian sama banyak. Ketepikan.
  3. Pastikan anda keluarkan puff pastry sekurang2nya 15 minit dari freezer sebelum anda guna. Ambil sekeping puff pastry, kelar2 sedikit pada 1/2 bahagian puff pasty (che mat buat 3 segi). Bahagian yang tidak dikelar, anda sudukan 1 bahagian inti dan ratakan. 
  4. Cantumkan dan tekan2 sedikit tepinya. Kemudian tekan dengan garfu disekeliling tepi kulit puff pastry agar bercantum bahagian atas dan bawah. Alihkan ke dalam dulang pembakar. Buat kaedah sama untuk baki puff pastry dan inti, hingga siap.
  5. Sapu sedikit kuning telur atas setiap puff pastry tadi. Bakar selama 25 minit atau hingga keemasan dan puff pastry akan mengembang dan menghasilkan kulit yang berlapis2. Sejukkan atas jaringan dan boleh hidangkan....Selamat mencuba!..

Post a Comment

4 Comments

  1. hmmm sangat nikmak kelihatannya.. sangat cocok di santap makan malam...
    Obat Jelly Gamat Gold G

    ReplyDelete
  2. hmmm sangat nikmak kelihatannya.. sangat cocok di santap makan malam...
    Obat Jelly Gamat Gold G

    ReplyDelete
  3. hmmm sangat nikmak kelihatannya.. sangat cocok di santap makan malam...
    Obat Jelly Gamat Gold G

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.