ASAM TUMIS REBUS IKAN PARANG SAMA NENAS..

rsz_ikan_parang_asam_tumis
Assalammualaikum, salam Rabu. hari ni cuma nak berkongsi resipi senang sangat. Menjadi kegemaran Bak, dan jika anda ada soalan, che mat memang tak boleh nak jawab, sebab semuanya Bak yang nak. Soalan yang che mat jangka akan ditanya ialah..."eh. ikan tu you goreng dulu ke?... "Eh ni sama macam asam pedas ke sebab kena tumis?"...atau ...."guna ikan lain boleh tak, ikan parang tu tulang banyak"...yang tu semua nanti che mat ceritakan kemudian. Asam tumis rebus ni memang kena tumis dengan sedikit minyak. Asalnya masakan ini mak sedara che mat yang masak. Tapi ikan tu tidak digoreng. Bak memang suka kalau ikan parang digoreng sedikit, bukan goreng sampai garing, cuma goreng embal2 saja. Kalau anda nak mencuba, che mat tuliskan resipinya, seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping ikan parang (setiap 1 sebesar tapak tangan dewasa)
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh garam
1/2 biji nenas madu, dipotong kasar
1 keping asam gelugor
1 helai daun kunyit, disiat
1/2 camca teh serbuk kunyit
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji cili merah
5 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas dan toskan
1 camca besar ikan bilis, dibersihkan
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan parang dibelah dua (sebab saiz ikan parang yang che mat guna agak besar dan tebal). Kemudian gaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit hingga rata. Goreng ikan tadi hingga kekuningan, tapi tak perlu sampai garing. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak dalam periuk. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan masak sekejap. Tuang air secukupnya (anggaran 1200 ml). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan nenas dan asam gelugor. Kacau dan biar masak untuk 2-3 minit. Tambah ikan parang goreng dan dan kunyit. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacai perlahan dan masak hingga nenas empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain..

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.