UDANG KETAK GORENG TELUR MASIN

rsz_crayfish1

Assalammualaikum, salam Ahad. Hari ni che mat masak sejenia haiwan pra-sejarah yang telah mengalami dunia evolusi antara belangkas dan udang kara. Seumur hidup, ni baru pertama kali beli dan masak. Sebelum ni pernah nampak, tapi tak tergamak nak beli sebab rupa dia tak hansem, dah lah tak hansem, mengerikan pulak tu, macam muka alien aje. Kalau anda perhatikan udang ketak atau hasil google che mat di internet, ia diberi nama 'balmain bug', seakan2 haiwan pra-sejarah seangkatan dengan belangkas. Isinya tak banyak (mungkin sebab che mat beli saiz kecil), tapi rasa sedap, seakan2 isi lobster. Kulit bahagian kepala agak keras dan seakan2 ketam. Che mat tak pasti masak apa sedap, dan teman2 di FB memberikan cadangan untuk cuba masak dengan telur asin seperti ketam (dan ada juga yang beri idea2 menarik cara memasak udang ketak ini...terima kasih yea). Ok, che mat kongsikan resipi mudah ini dan anda boleh gantikan dengan udang atau ketam....

crayfish

Contoh udang ketak atau 'balmain bug' yang che mat gunakan....

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang ketak @ balmain bug, dibersihkan*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata)
3 biji telur masin 
3 ulas bawang putih, cincang halus
5 biji cili padi merah, hiris halus
5 biji cili padi hijau, hiris halus
2 tangkai daun kari, dilurut
3 camca besar penuh mentega
1 camca teh gula
4 camca besar susu sejat
1/2 camca teh serbuk lada sulah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus telur masin (che mat guna telur masin yang kurang masin), kemudian ambik 2 biji kuningnya dan sebiji lagi digunakan kuning dan putihnya. Lecek kesemuanya hingga hancur. Panaskan minyak untuk goreng terendam, kemudian goreng udang kara hingga berubah kemerahan pada keseluruhannya. Angkat dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan mentega, tumis bawang putih dan daun kari hingga harum, masukkan cili padi dan masak sekejap. Guna api kecil dan kacau selalu. Tambah telur masin, susu sejat, gula dan serbuk lada sulah. Kacau rata.
  3. Bila mendidih, masukkan udang ketak. Gaul rata dan masak hingga kering sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias ikut kreativiti anda dan boleh hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.