BEN ASHAARI

Saturday, January 17, 2015

SAYUR CAMPUR WARNA - WARNI...

rsz_mix_vege1
Assalammualaikum, salam Sabtu...masak apa hari ni?...Pastinya hari2 cuti anda habiskan masa bersama keluarga dan boleh juga masak bersama2 di dapur. Kadang2 bukan perlu masak yang susah2 sangat, yang simple, ringkas dan cepat lebih menyeronokkan. Ini salah satu resipi kegemaran che mat, selain cantik, ia juga sedap dan cepat dimasak. Sayur campur ini kurang lebih macam chap chai saja, sebab tu hari che mat dah bikin chap chai, hari ni kita tukar nama pada sayur campur....errr...sayur camput tu bukan mix vege yang frozen tu ke?...alaaa yang ada lobak merah, jagung dan kacang pis tu...hurmm, pening gak ni. Takpe kita tambah depan dia 'warna-warni', maka jadi lah sayur campur warna-warni, dah macam menu untuk kanak2 tadika pun yea juga. Tak kesah janji ia menarik dan sedap. Kali ni che mat guna isi ayam sebagai perencah. Isi ayam tu anda perap dulu dengan bahan2 yang akan che mat tulis nanti...

rsz_mix_vege (1)
Untuk memudahkan anak2 muda kenal sayur2an yang che mat guna, lenih elok che mat kongsikan carta bergambar seperti atas ni. Takde had sayur apa yang anda nak letak, cuma kalau makin banyak anda masukkan jenis sayuran, anda tak perlukan ia dalam kuantiti yang banyak. Che mat guna 8 jenis sayur. Sedap dimakan bersama nasi panas. Teknik memasak pun anda kena ambik perhatian. Masukkan sayuran yang keras dulu kemudian baru masukkan sayur2an yang cepat masak. Jangan masak terlalu lama untuk mengelakkan sayur menjadi terlebih masak....Resipi seperti berikut....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning), dipotong dadu
10 biji cendawan butang (kalau anda guna saiz yang besar, belah 2 setiap 1)
6 biji tomato ceri belah 2 setiap 1
10 tangkai sweet pea, kerat 2 setiap 1
Sebesar penumbuk bunga kobis, potong sekuntum2
1/2 batang lobak merah, belah 4 dan hiris serong
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
4 batang putik jagung, hiris serong
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/2 cawan isi ayam, potong kecil*
1/2 camca teh garam*
1/4 camca teh minyak bijan*
1/4 camca teh serbuk lada sulah*(*digaul rata dan perap 15 minit)
1 camca besar sos tiram
1/2 camca teh serbuk lada sulah (atau secukup rasa)
Garam secukup rasa
1/2 cawan air
Sedikit minyak bijan, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak. Tumis bawang putih dan bawang besar hingga layu. Masukkan sos tiram, kacau rata dan tambah isi ayam, gaul dan masak dengan api kecil hingga isi ayam berubah warna. 
  2. Masukkan sayur2 yang keras dahulu seperti, bunga kobis dan lobak merah.Tuang air dan masak sekejap. Masukkan sweet pea, putik jagung, cendawan dan leek. Gaul rata dan masukkan traffic light capsicum. Masak sekejap.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya, tambah serbuk lada sulah dah kacau rata. Akhir sekali masukkan tomato, masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

4 comments:

Mama Kembar 3 said...

nampak sedap & cantiknyaaa

nayfatimah rasyid said...

warna sayur yang sangat menarik perhatian kanak-kanak dan orang dewasa juga ;)

mr success said...

Che mat,pasti sayur berwarna ni menjadi pembuka selera.

HASRUL HASSAN said...

Bahan-bahan yang disusun tu serius nampak comel bagi aku. Kalau anak aku tgk ni mesti derang ingat mainan ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.