RAHSIA NASI LEMAK YANG SEDAP....

rsz_lemak_nasi
Hari ni che mat bersarapan nasi lemak. Nasi lemak satu resipi warisan yang begitu terkenal di Malaysia dan Singapura. Nasi yang dimasak bersama santan kelapa, ditambah daun pandan sebagai aroma identiti 'nasi lemak'. Dan dimasukkan beberapa bahan2 lain untuk menambah keenakkan dan keharuman nasi lemak. Beras juga memainkan peranan untuk mendapat nasi lemak yang sedap. Ada yang suka guna beras biasa atau beras siam. Bagi che mat beras basmathi pilihan terbaik untuk nasi lemak. Santan bahan penting, kalau kurang santan, nasi lemak kurang berperisa. 

Ada yang suka masukkan sedikit minyak masak dalam nasi lemak, tapi che mat kurang gemar. Guna santan yang pekat sedikit dan secara semulajadi nasi lemak akan jadi cantik dan berkilat setelah masak. Kalau boleh, gunakan santan segar yang diperah dari kelapa yang di parut. Guna santan yang siap diperah tu pun boleh juga. Satu lagi seperti anda biasa lihat, kalau bikin nasi lemak che mat suka masukkan serai, bawang putih, halia dan bawang besar yang dibelah selain daun pandan saja. Kalau anda suka, boleh masukkan sedikit halba (che mat pernah buat beberapa kali), tapi bila nasi lemak ada halba, dah seakan2 nasi dagang pulak, yea tak. 

Kalau anda suka nasi lemak berderai, anda boleh kukus. Masak dulu dalam periuk nasi (kalau nak masak atas dapur gas pun boleh, tapi che mat sarankan masak guna rice cooker, lebih selamat). Bila nasi kering dan suis pada rice cooker bertukar pada 'warm'. Anda off kan dan terus alih nasi tadi ke dalam kukus, pastikan dasar kukus anda lapik dengan daun pisang dan cucuk2 sedikit agar wap boleh tembus. Ratakan nasi lemak atasnya dan buat beberapa lubang pada nasi menggunakan chopstcik atau sudu. Kukus 20 - 25 minit hingga nasi betul2 masak. Tapi jika anda plan nak kukus, pastikan santan anda kurangkan sedikit, contohnya 4 cawan besar basmathi, selalunya 6 cawan santan. Anda guna 5 cawan santan sudah cukup. Harap ia tak sikit banyak dapat membantu generasi2 muda untuk cuba memasak nasi lemak....Ok, jomm kita jamu nasi lemak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan rendam 30 minit
6 cawan santan segar (kalau anda niat nak kukus nasi lemak tadi, guna 5 cawan saja)
1 batang serai, diketuk
1 helai daun pandan
1 inci halia, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji bawang besar, belah 4
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN PELENGKAP :-)
Sambal tumis (bolah guna sambal tumis ikan bilis, sotong, udang atau kerang)
Telur rebus, dibelah 2 setiap 1 (boleh juga guna telur dadar atau telur mata kerbau)
Kacang tanah goreng
Ikan bilis goreng
Timun, dihiris
Ayam goreng berempah (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan beras, kemudian masukkan ke dalam periuk nasi elektrik (rice cooker). Masukkan serai, bawang putih, halia, daun pandan dan santan. Tambah garam (3/4 camca teh dah cukup, sebab kita hanya nak kan rasa lemak2 saja bukan masin). Kacau rata dan masak seperti biasa. Bila nasi lemak cukup tanak, gemburkan dengan chopstick dan off kan rice cooker untuk mengelakkan nasi berkerak.
  2. Kalau anda nak kukus, lepas nasi lemak masak (bila suis rice cooker beralih dari cook kepada warm), alih nasi lemak ke dalam kukus yang telah dipanaskan dan dialas dengan daun pisang. Kukus, 20 - 25 minit hingga nasi betul2 masak.
  3. Hidangkan nasi lemak tadi dengan sambal tumis, telur rebus, hirisan timun, kacang tanah goreng, ikan bilis goreng dan ayam goreng berempah, jika suka. Sesuai untuk sarapan pagi atau bila2 masa sahaja.... Selamat mencuba!!

Post a Comment

9 Comments

  1. Terima kasih...
    Menu wajib untuk saya waktu sarapan, nasi lemak dengan telur mata...

    ReplyDelete
  2. Nasi lemak kukus memang sedap CM. Sebutir-sebutir nasinya..

    ReplyDelete
  3. banyak tips... thankss Che Mat kuzzz!! hehehe
    Resepi Sup Ketam Simple
    http://enyyusnizar.blogspot.com/2015/01/sup-ketam-simple.html

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum En Mat😊
    Azah copy yer resepi ni😉

    ReplyDelete
  5. Dah try resipi ni. First time licin..... Sebelum ni buat x penah abis.tq ats resipi

    ReplyDelete
  6. wah memang feveret sy nasi lemak ni.

    ReplyDelete
  7. Hari ni masak nasi lemak untuk lunch..anak punya request.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.. Terima kasih untuk resepi...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.