BEN ASHAARI

Monday, January 26, 2015

KARI ASAM JADI ASAM PEDAS...

rsz_pari_asam
Assalammualaikum, salam Isnin...Hari ni che mat tak masak sangat, dan menu yang anda nampak ni dimasak pada Sabtu lepas. Kenapa tajuk entri tu kari asam jadi asam pedas?..Huhu...macam tu lah bila otak ni tak tau fikir apa ntah, Memang plan nak masak asam kari...Errr...tau asam kari tu apa? Dia macam asam pedas tapi macam kari..pening eks. Gaya masakan sama macam asam pedas tapi bahan2 rempah ratus dia ada sikit beza dan penggunaan herba juga ada lebih sedikit. Rempah kari tak guna banyak. Kari asam tu typical orang peranakan baba nyonya punya resipi. Tapi asam pedas pun ok, sedap. Che mat tak de masalah dengan asam pedas, hari2 pun ok, macam drama bersiri 'Asam Pedas Untuk Dia' setiap hari Sabtu dan Ahad di TV3, jam 7 pm, ehhh terpromot pulak,,hehe. Che mat masukkan sawi jeruk, part ni paling bess, memang suka sawi jeruk kalau campur dalam asam pedas. Resipi tetap yang sama cuma, kadang2 bahan2 dan cara memasak sikit beza dari yang biasa....bagi yang nak mencuba, che mat tuliskan resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram ikan pari, potong ikut suka, cuci dan toskan
4 kelopak sawi jeruk, potong keci dan rendam
1 batang serai, diketuk
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1/2 camca besar pes asam jawa
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
2 senduk nasi penuh cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/2 inci halia, diketuk
1/2 inci lengkuas, diketuk
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis serai, halia dan lengkuas hingga harum. Masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit, kacau rata, tambah cili kisar, gaul dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tambah pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter), Biar mendidih dan masukkan sawi jeruk (tos dan perah). Masukkan ikan pari dan bunga kantan. Biar hingga ikan masak, 
  3. Perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan taruk lada hitam yang ditumbuk halus. Kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar dan ulam-ulaman....Selamat mencuba!!.

4 comments:

Eny Abdullah said...

Mak saya buat asam pedas ada letak serbuk kari sikit.. hehehe

Tim Separa Perubatan said...

pelukis akan berkarya dengan kanvasnya, orang yang boleh memasak berkarya dengan masakannya :)

idamarinaazman said...

asam pedas warisan melaka resepi turun temurun omak memang ada campur sikit serbuk kari, halba, dan biji sawi. che mat cuba lah. sedap :D

RiN nOku said...

salu jmpa resepi che mat kt myresepi...suka2!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.