CHEDDAR CHEESE SCONES

rsz_cheddar_cheese_scone

Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hai ni tergerak hati pulak nak bikin skon. Apa itu skon sebenarnya? Menurut wikipedia, skon atau scone berasal dari United Kingdom dan ia sebenarnya sejenis kek atau 'quick bread' dan boleh juga dikategorikan dalam kumpulan pastri, kerana cara membuatnya seperti menyediakan pastri. Skon menggunakan serbuk penaik atau baking powder sebagai medium penaik. Untuk lebih lanjut anda boleh baca di sini. Tu hari che mat nampak Pak Lan, blogger yang hebat dalam dunia fotografi, dia bikin skon...macam bess aje nampak, macam menggoda aje. Apa kata hari ni che mat pulak buat skon, tapi bukan skon manis, kita test skon savory ia itu 'cheddar cheese scones'....

rsz_cheddar_cheese_scone1

Resipi asal dari Chef Wan, dari buku masakan beliau 'Juadah Manisan Istimewa Chef Wan'. Dan skon savory tidaklah naik tinggi seperti skon lain, ia sedikit padat tapi lembut di dalamnya. Skon ini sedikit berat kerana dicampurkan dengan parutan keju cheddar. Che mat tak letak garam seperti yang disyorkan dalam resipi asal. Ini kerana keju cheddar agak masin dan mentega yang digunakan dari jenis salted butter, kalau guna unsalted butter, anda boleh lah masukkan garam seperti dalam resipi. Satu yang menjadikan ia lebih fusion bila ada taburan jintan putih atau jintan halus sebagai hiasan akhir. Dan che mat hidangkan bersama mentega bawang putih yang pedas2 manis (yang ni che mat tambah sendiri, takde dalam resipi asal Chef Wan), yang tu nanti che mat kongsikan resipi.

rsz_cheddar_cheese_scone_inged

Antara bahan2 yang digunakan untuk cheddar cheese scones (errr...macam mana boleh silap eja 'cheddar' tu eks?..Nampak sangat kaki typo...grrr) seperti gambar di atas. Serbuk mustard tu anda boleh beli di pasaraya2 seperti Aeon, MyDin, Tesco atau Giant. Parsley kalau dapat guna yang segar lagi sedap. Sebab che mat takde stok, jadi ku gunakan parsley kering saja. Resipi ini menghasilkan kurang lebih 8 biji scone, bergantung pada saiz acuan yang anda gunakan untuk menerap scone. Ok, jomm kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan tepung gandum*
1 1/2 camca teh baking powder*
1 camca teh serbuk mustard @ serbuk biji sawi*
1/2 camca teh garam halus (che mat tak letak)*(*disatukan dan diayak)
125 gram mentega, disejukkan dan didadu
1 cawan parutan keju cheddar
1/4 cawan susu segar*
1 biji telur gred A*(*disatukan dan pukul sedikit)
1 biji kuning telur, dipukul sedikit, untuk menglis
Jintan puith @ jintan halus secukupnya untuk hiasan
Sedikit tepung gandum

BAHAN-BAHAN MENTEGA BAWANG PUTIH :-)
2 camca besar mentega, dilembutkan
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok kucai, hiris halus
1/3 camca teh serbuk paprika
1 camca besar madu
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 190C. Sementara itu, masukkan bahan2 yang diayak dalam satu bekas bersama parsley, gaul rata. Taruk mentega kemudian gaul ramas dengan hujung jari hingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Masukkan parutan keju cheddar dan gaul rata.
  2. Tuang bancuhan telur dan susu, kemudian gaul pantas hingga adunan bersatu (adunan agak lembut sedikit). Alihkan ke meja kerja yang ditabur sedikit tepung dan tabur sedikit tepung pada adunan tadi. Bentukkan bulat dan canai 1 1/2 cm tebal, terap dengan acuan pilihan anda dan alihkan ke dulang pembakar yang telah ditabur sedikit tepung. Buat hingga siap.
  3. Sapu permukaan skon dengan kuning telur dan tabur jintan putih sebagai hiasan. Buat hingga siap. Bakar 15 - 20 minit atau hingga permukaan skon keemasan. Keluarkan dari oven dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan bersama mentega bawang putih.
  4. UNTUK MENTEGA BAWANG PUTIH :- Satukan semua bahan2 untuk mentega bawang putih dan kacau rata hingga semua sebati. Hidangkan bersama skon....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.