BEN ASHAARI

Monday, January 19, 2015

ASAM PEDAS UNTUK DIA....

rsz_asam_pedas_utk_dia

Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni che mat masak asam pedas lagi...jemu?...ishh jangan kata macam tu. Asam pedas identiti orang kita, nak2 orang Johor dan Melaka (tempat lain tu tak pasti lah yea). Semalam, Ahad secara tak sengaja che mat tertengok satu drama di TV3 berjudul, 'Asam Pedas Untuk Dia'. Che mat sendiri rasa tersuka pulak. Pada penulis novel yang telah disunting bahan penulisan beliau untuk dijadikan drama, che mat ucapkan tahniah. Sebab itu che mat masak asam pedas hari ini. Asam pedas ikan tenggiri. Episode semalam che mat perasan dia masak asam pedas ayam, yang tu nampak Johorian sangat, kalau asam pedas daging lebih kepada negeri Melaka. Pujian harus diberi kepada penulis novel tersebut, kerana secara tak langsung menaikkan menu asam pedas itu sendiri di mata masyarakat yang ada segelintir memandang menu asam pedas hanya masakan 'sendalan' masyarakat kampung....

asam pedas untuk dia1

Masa che mat upkan satu status di FB, ada komen dari beberapa orang kenalan dan rupanya penulis novel ini berjiran dengan blogger Ayu Citarasa Rinduan. Dan juga kenalan seorang lagi blogger Cikgu Areef. Betapa kecilnya dunia, pusing2 kat situ juga. Jadi bagi anda yang suka makan, suka masak dan suka menikamti asam pedas, jangan lupa saksikan drama menarik ini setiap Sabtu dan Ahad jam 7 malam, di TV 3... Jomm asam pedas untuk dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping ikan tenggiri
1/2 biji nenas madu, hiris kasar
1 biji tomato, belah 4
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 batang serai, diketuk
1 genggam daun kesum, cuci dan toskan
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1/2 camca teh serbuk lada hitam
1/2 camca besar pes asam jawa
2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 keping hirisan halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau dan masukkan nenas. Gaul rata dan. Tuang air secukupya (anggaran 1 liter). Kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan tenggiri dan daun kesom. Tambah kiub ikan bilis, (jika guna).
  3. Tambah lada hitam dan bunga kantan. Kacau perlahan2 dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (che mat tak masukkan gula sebab nenas dah manis). Akhir sekali masukkan tomato. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, telur dadar dan ulam-ulaman..

5 comments:

Saffuan Jaffar said...

sedap tengok che mat masak asam pedas... teringat dulu arwah tok lang, selalu buat kat saya asam pedas rempah...

Kakzakie said...

Merah menyala tu yg menawan kalbu CM. Kakak memang Johorean tulin kalau seminggu mesti ada sekali masak asam pedas tak kiralah versi macam mana pun...

umi's cup cake said...

ala..bestnya kalau che mat masak asam pedas untuk saya...

JunAina said...

Pertama kali tengok cerita Asam Pedas Untu Dia semalam...tapi asam pedas CMG lagi menggoda kot...ahahhaa...

HASRUL HASSAN said...

Perghhh terbaiklah Che Mat ... saya ni kurang kenan dgn asam pedas, tapi wife saya gila ... mungkin satu hari nak buat jugaklah resepi ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.