BEN ASHAARI

Saturday, July 26, 2014

JERUK MANDAI TUMIS CILI..

rsz_tumis_cili_jeruk_mandai
Assalammualaikum. Salam semua, mungkin masa ni anda sudah berada di kampung, atau dijalan raya menuju ke kampung, moga selamat sampai. Che mat dah mula sibuk. Masa pun dah mula ketata. Nak ambik gambar biskut2 raya dan kek2 lapis yang che mat buat pun tak sempat dah. In sha Allah lepas raya pun boleh lah kan. Hari ni che mat masak paling ringkas. Jeruk mandai tumis cili, singgang ikan parang, telur dadar dan kangkung belacan. Yang lain tu semua anda biasakan, cuma tang jeruk mandai tu mesti ada yang tak berapa nak tau. Kalau tak silap che mat lah, mandai atau jeruk kulit cempedak satu hidangan orang2 Banjar. Diperbuat dari kulit cempedak, dibuang kulit luarnya dan dipotong besar2, kemudian dijeruk bersama air garam (anda boleh google nanti untuk melihat rupa 'mandai' tu macam mana). Mandai yang che mat guna ni pemberian Mak Jah Parit Rasipan, Batu Pahat, Johor. Pertama kali makan, terus jatuh cinta....serius sedap dan rasa dia sungguh esotik dengan baru harum cempedak. Selain ditumis macam che mat buat ni. Boleh juga dimasak lemak sama udang atau dimasukkan ke dalam asam pedas, seperti sawi jeruk. Nanti ada masa che mat bikin jeruk mandai dan kongsikan sama anda yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan hirisan jeruk mandai @ jeruk kulit cempedak 
1 gengga, ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1/2 camca teh gula
Garam jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci mandai atau jeruk kulit cempedak bawah air paip. Kemudian perah hingga kering dan hiris kecil. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar). Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu, masukkan ikan bilis dan masak hingga ikan bilis sedikit garing.
  2. Tambah mandai, kacau rata dan masak hingga kering dan mandai kering. Tambah gula dan sedikit garam jika perlu. Kacau rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan ikan goreng..

Tuesday, July 22, 2014

GULAI UDANG HARIMAU SAMA NENAS...

rsz_gulai_udang_harimau_nenas
Assalammualaikum, hari ni che mat masukkan entri berbuka puasa yang che mat masak semalam. Masak atas permintaan. Ingat tak udang harimau yang che mat masak tu hari?..Masib ada berbaki lagi, jadi Bak cadangkan udang harimau tu buat gulai atau masak lemak sama nenas. Baik lah..maka operasi memasak pun bermula. Tak susah mana masak macam ni. Pada che mat ia antara hidangan paling senang disediakan, dan apa yang penting bahan2 terutamanya santan kelapa kena diperah dari kelapa parut segar. Nenas pulak che mat guna nenas Sarawak yang manis bersari. Sebab saiz nenas ini agak gergasi, maka guna 1/2 biji saja. Masak ni, buat sambal belacan, ada pulak ikan goreng dan boleh tambah telur dadar jika suka, hidangkan bersama nasi panas...hmmmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 ekor udang harimau
1/2 biji nenas Sarawak, dikupas dan hiris sederhana tebal
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyir, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gul secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
2 biji cili merah
10 biji cili padi
2 keping hirisan nenas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang harimau dibersihkan, cuci dan tos. Masukkan ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan2 kisar halus. Kacau dan masak hingga mendidih dan udang bertukar warna kemerahan. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  2. Tambah nenas dan asam gelugor. Masak hingga nenas lembut. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit. Biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan goreng, sambal belacan dan telur dadar..


Monday, July 21, 2014

TERUNG SALAI BERLADO..

rsz_terung_salai_berlado
Assalammualaikum, che mat dah mula sibuk sekarang, nak update blog pun bila ada masa terluang macam sekarang ni. Menu pun simple2 sahaja. Jemu juga makan menu yang rumit. Semalam che mat buat terung salai berlado dan ia amat2 menyelerakan okeh. Ada terung salai berlado sama ikan goreng dan tak lupa telur dadar, sudah cukup ngam sangat. Selain terung, anda boleh ganti dengan bendi, tapi bendi anda perlu celur sahaja. Bulan puasa kalau boleh nak hidangan yang ringkas dan cepat dimasak. Satu lagi terung ni che mat  salai guna kuali ajaib, kalau takde anda boleh salai atas no-stick pan. Dalam oven pun boleh gak, janji ia lembut. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji terung ungu (che mat guna terung bersaiz kecil)
1/2 camca teh garam
1 camca teh minyak zaitun @ minyak masak
4 biji cili merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris
4 biji bawang merah kecil
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci terung dan buang pangkalnya, kemudian  hiris 3 memanjang setiap biji terung tadi. Gaul rata2 dengan minyak zaitun dan 1/2 camca teh garam. Salai terung tadi dalam non-stick hingga lembut (che mat guna kuali ajaib). Letak dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
  2. Dalam alat pengisar, masukkan bawang putih dan buang keras, kisar hingga halus. Tambah cili merah dan bawang merah. Kisar hingga hancur, tak perlu sampai halus sangat. Guna kaedah 'pulse'. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 6 camca besar) dan tumis bahan2 tadi hingga harum. kecilkan api dan terus memasak hingga garing, kacau selalu. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Tuang sambal atas terung salai, ratakan dan tabur dengan hirisan daun bawang sebagai hiasan. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan telur dadar semasa berbuka puasa....hmmm...sedappp!!!..

Sunday, July 20, 2014

UDANG HARIMAU MASAM MANIS...

rsz_udang_harimau_masam_manis
Assalammualaikum, ehemm...apa khabar anda, mesti ada yang tengah sibuk bikin biskut raya. Ok, hari ini che mat berkesempatan nak kongsi dengan anda satu resipi yang pasti membuka selera anda samada untuk berbuka puasa atau pun sahur. Dan ia amat mudah disediakan. Kalau tak boleh makan udang, anda ganti dengan ayam, atau fillet ikan atau ketam pun boleh. Sebab semalam masa che mat agak ketat, maka ku masakkan menu di atas ini untuk berbuka puasa, termasuk kari sardine dan terung masak taucho, yang tu semua dah biasa, anda pun pandai masak. Che mat guna udang harimau bersaiz sederhana kurang lebih 15 ekor. Untuk menambah ke seksi an hidangan anda, jangan lupa tambah setin kecil nenas, pastikan anda potong dulu nenas tadi dan jusnya jangan dibuang, kita gunakan sebagai kuah untuk masakan ini. Kalau suka pedas boleh tambah cili padi yang diketuk....Ok resipi amat2 mudah, jangan lupa mencuba untuk berbuka nanti....

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 ekor udang harimau saiz sederhana
1 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh garam
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 tin kecil nenas dalam tin
2 camca besar sos cili thai
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos plum
Garam secukup rasa
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang harimau dibersihkan, tak perlu dibuang kulitnya. Gaul dengan serbuk kunyit dan 1/2 camca teh garam. Kemudian goreng hingga udang berubah warna, angkat dan toskan. Sementara itu, cili merah dan hijau, dibelah 2, buang biji dan hiris kasar setiap belahan. Nenas ditoskan, kemudian potong kecil, asingkan airnya. Ketepikan.
  2. Cedok keluar minyak dan tinggalkan 3 camca besar. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos cili thai dan sos plum, kacau rata. Masukkan air dari nenas dalam tin tadi. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tambah udang, bawang besar, nenas, cili merah dan hijau. Kacau rata dan masak hingga kuah pekat. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dhidangkan. Sedap dimakan bersama nasi panas.


Friday, July 18, 2014

AGAR-AGAR SOYA YEO'S LAPIS COKLAT

SOYA KOKO
Assalammualaikum semua, masak apa petang ni?...Puasa pun dah masuk minggu ke-3, tak lama lagi nak menjelangnya aidil fitri. Dan masa ni makanan untuk berbuka puasa lebih kepada yang ringkas berbanding awal-awal puasa dulu. Hari ini che mat nak berkongsi resipi agar-agar soya YEO'S lapis coklat dan semestinya menggunakan produk minuman soya YEO'S. Amat sesuai sebagai juadah pencuci mulut. Kanak-kanak sudah pasti menggemarinya. Satu kelebihan minuman soya YEO'S ni, selain pekat, rasa soyanya begitu sedap dan berkrim. Agar-agar soya lapis coklat juga sesuai dihidangkan pada Hari Raya nanti....Ehh sapa kata 'biasa-biasa' saja?..Cuba buat dulu, kemudian rasa, kalau anda tak jatuh cinta, tataulah nak kata....ehemm..

rsz_agar2_soya_lapis_milo
Untuk resipi ini, che mat guna loyang 4 segi berukuran 7inci x 7inci x 1 inci. Tidaklah sukar mana membuatnya. Paling enak dimakan dingin. Perasan tak atas agar-agar tu macam serabut aje? Yang tu sebenarnya serbuk koko, che mat sajalah tepekkan atasnya sebagai hiasan. Sebenarnya kita boleh menjadi lebih kreatif dengan minuman soya YEO'S. Sebagai contoh, anda boleh gantikan susu dengan minuman soya YEO'S untuk kek dan muffin. In sha Allah kalau diberi peluang, yang tu nanti kita cuba pulak. Ok, che mat tuliskan resipi agar-agar soya yeo's lapis coklat....Selamat mencuba!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 liter minuman soya YEO'S
200 ml susu sejat 
10 gram serbuk agar-agar (sebarang jenama)
5 camca besar penuh gula pasir
2 camca besar serbuk koko
1 helai daun pandan, disimpul
Secubit garam
Sedikit air (dalam 5 - 6 camca besar)
Sedikit serbuk koko, untuk hiasan, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan serbuk agar-agar dan 4 camca besar gula ke dalam periuk. Kacau rata. Tuang minuman soya YEO'S dan susu sejat, kacau rata. Masukkan daun padan dan masak dengan api sederhana hingga mendidih dan larut. Keluarkan daun pandan. Kemudian agar-agar dibahagi dua bahagian (kurang lebih 600ml setiap satu) dan masukkan ke dalam dua periuk kecil. Biar dengan api paling kecil.
  2. Masukkan serbuk koko dalam salah sati periuk berisi agar-agar tadi bersama baki 1 camca besar gula. Kacau rata hingga larut dan sebati. Sediakan loyang 7 inci x 7 inci x 1 inci, alas bawah loyang dengan tuala dapur yang telah dibasahkan.
  3. Cedok 200 ml agar-agar soya dan tuang dalam loyang tadi. Biarkab 2 - 3 minit hingga agar-agar keras sedikit. Berhati-hati tuang pula 200ml agar-agar coklat. Buat berselang-seli hingga habis (soya - coklat - soya - coklat - soya - coklat).
  4. Sejukkan sekejap dan simpan dalam peti sejuk 1 - 2 jam sebelum dipotong. Cara menghidang ikut kreativiti anda. Che mat terap dengan acuan biskut bentuk hati kemudian tabur dengan sedikit serbuk koko sebagai hiasan, jika suka. Sedap dimakan dingin...
CATATAN MAT GEBU :- Che mat sarankan anda guna periuk kecil dan sentiasa panaskan dengan api paling kecil untuk mengelakkan agar-agar mengeras sebelum sempat anda melapis. Satu lagi, agar-agar soya (yang tanpa serbuk koko), mungkin akan tidak cukup 200 ml pada saat-saat akhir (untuk lapisan ke-5). Anda boleh tambah sedikit air, tapi jangan banyak sangat, dalam 5 - 6 camca besar dan panaskan..




Thursday, July 17, 2014

BISKUT BUNGA 'ZAHRA'.

rsz_biskut_bunga_zahra

Assalammualaikum, salam 19 Ramadan. Tahun ni che mat buat biskut yang mudah2, simple2 dan senang2. Takde biskut yang dicelop coklat atau yang fancy2 bagai. Che mat sendiri agak kurang rajin dah bikin biskut yang rumit2. Che mat memang hadkan bikin biskut sejenis sehari, tak nak lah sampai stress, buat releks2 aje. Ok, hari ini biskut yang che mat buat diberi nama 'Biskut Bunga Zahra"...Zahra tu sempena nama anak buah terbaru che mat (Zahra Nur Iman Ben Ashaari). Sebenarnya ini resipi yang che mat olah sendiri dan in sha Allah ia sedap. Satu adunan akan menghasilkan kurang lebih 160+ keping, bergantung pada acuan yang anda guna (che mat guna acuan seperti ini). 


rsz_biskut_bunga_zahra1

Hiasan atas biskut ikut kreativiti anda, che mat guna coklat M&M. Ada yang tanya che mat di FB, tak pecah ke coklat M&M tu bila bakar?..Memang pecah sikit tapi yang che mat guna ni alhamdulillah, cuma retak bahagian tepi (seperti gambar atas ni) dan tidak retak terbelah dua. Satu lagi resipi ini, guna 'toasted coconut' seperti ini. Anda boleh beli dikedai2 baking, rasa dia sedikit manis, bewarna perang keemasan dan wangi. Nasihat che mat pada anda yang nak bikin biskut ni, boleh saja nak guna acuan lain, terpulang pada anda.Tapi kalau boleh nama biskut tu kekal kan lah yea...Kalau anda nak cuba buat untuk lebaran akan datang, che mat kongsikan resipi seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega ( SCS butter)
75 gram gula aising, diayak
1 kuning telur
330 gram tepung gandum*
45 gram tepung jagung*(*disatukan dan diayak)
50 gram kelapa panggang (toasted coconut), dikisar halus
70 gram badam kisar
70 gram nestum, dikisar halus
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam
Kuning telur untuk sapuan
Coklat M&M nntuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan kuning telur dan esen vanilla, putar hingga rata. Sementara itu, satukan kelapa panggang yang telah dikisar, nestum dan serbuk badam ke dalam tepung yang telah diayak tadi. Gaul rata.
  2. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung yang digaul rata tadi sedikit demi sedikit hingga habis dan adunan menjadi doh yang boleh dicanai. Bulat2kan doh dan tutup dengan tuala dapur bersih yang dilembapkan.
  3. Bahagi doh kepada 4 bahagain. Ambil satu bahagian, canai antara 2 lapisan plastik setebal 1/2 cm. Terap dengan acuan bentuk bunga dan susun atas dulang pembakar. Buat hingga siap. Sapu kuning telur dan hias dengan sebiji coklat M&M (tekan sedikit agar melekat).
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada sihu 170C selama 20 minit atau hingga masak. dan keperangan. Selepas dibakar 10 minit, anda pusingkan dulang agar biskut masak sekata. Sejukkan biskut atas jaringan dan simpan dalam bekas kedap udara.
CATATAN MAT GEBU :- Jika anda guna acuan seperti che mat. Sapu sedikit minyak makan pada acuan sebelum anda terap pada adunan biskut. Ini akan memudahkan adunan biskut tanggal dari acuan...Selamat mencuba!!

Monday, July 14, 2014

BISKUT SENYUM @ BISKUT KELAPA WARISAN..

rsz_biskut_kelapaaaa

Salam semua. Dah mula bikin biskut raya?...Dan che mat pasti dah ramai juga yang mula mendapat biskut2 raya yang ditempat. Biskut raya bukan lah wajib, cuma tanpa biskut raya, umpama tiada raya, walaupun biskut raya boleh didapati dibulan2 biasa. Kemeriahan aidil fitri lebih bewarna warni dengan kehadiran biskut2 raya dalam balang kuih comel di meja rumah anda. Teringat zaman dulu, masa zaman bonda che mat bikin biskut. Tiada oven modern, tiada mixer canggih, yang ada cuma hand mixer, tu pun dah kira bess sangat. Oven pulak jenis yang tenggek atas dapur gas, oven hitam cap kupu2 tu. Hasil biskut raya tidak mengecewakan....


rsz_biskut_kelapaaaa1
Biskut Senyum atau biskut kelapa yang memang setiap tahun che mat buat, Ini biskut kegemaran bonda. Kata bonda asal2 biskut ni memang bulat2, ditepek ceri dan gaul dengan kelapa kering. Che mat banyak kali juga ubah dengan cara menerap dan sebagainya. Tapi akhirnya berbalik pada bentuk asal lagi tradisi - gentel2. Untuk adunan ini anda dapat kurang lebih 100 biji kurang lebih. Jumlah bergantung pada saiz biskut yang anda buat. Che mat punya ni kurang lebih dalam 1 camca teh untuk sebiji biskut. Satu lagi che mat goreng tanpa minyak dulu kelapa kering  hingga wangi dan perang sedikit sebelum dikisar. Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram tepung jagung Brown & Polson (atau tepung jagung biasa)*
150 gram tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
1 cawan kelapa kering, digoreng tanpa minyak hingga perang dan kisar halus
1 kuning telur gred A
80 gram gula aising
1 camca teh esen vanilla
Mentega secukupnya (kurang lebih 250 gram)
Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan
Kelapa kering secukupnya untuk menyalut biskut

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Putar kuning telur. esen vanilla dan gula aising hingga berkrim. Sementara itu gaul rata tepung yang telah diayak dengan kelapa kering yang dikisar halus tadi. Perlahankan kelajuan dan masukkan tepung + kelapa kering kisar sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata (adunan seakan2 serbuk roti).
  2. Masukkan mentega sedikit demi sedikit (1 camca besar sekali masuk) sambil diadun hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di mangkuk adunan. Matikan mesin, bulat2kan doh dan tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  3. Sediakan dulang pembakar. Cedok 1 camca teh adunan doh, bulat2kan dan hias dengan ceri yang telah dipotong kecil. Kemudian golek2kan dengan kelapa kering. Susun dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C, selama 25 minit atau hingga masak (che mat suka biskut yang garing dan sedikit perang), pusing2kan dulang pembakar selepas 10 minit biskut di dalam oven. Sejukkan biskut atas jaringan dan simpan dalam bekas kedap udara..

MASAK LEMAK KETAM SAMA PERIA KAMBAS..

rsz_ketam_lemak_peria_kambas1
Assalammualaikum, dah siap masak?...Untuk berbuka hari ni che mat masak lemak ketam sama peria kanbas. Mula2 nak letak timun, tapi disaat akhir plan berubah. Ok, kita letak peria kambas. Che mat tak pastilah ketam ni berapa berat dia, tapi saiz dia sederhana (tengok aje lah penyepit dia tu, keding aje) dan che mat guna dalam 6 ekor. Tapi in sha Allah isi dia padat sebab ketam yang che mat guna ni berat. Peria kambas saiz kecil. Rendam dulu peria dalam air garam 15 minit untuk mengurangkan rasa pahit. Tapikan, sekarang ni peria kambas pun dah melalui proses hybrid, sebab dah tak sepahit dulu. Kalau suka pedas boleh guna cili padi. Che mat letak juga cili padi dalam 6 biji dan 1 biji cili merah. Nanti kalau pedas susah pulak Bak nak makan. Kalau kita orang...pedas pun ok jee. Resipi memang senang (tapi nak lagi senang resipi yang ini), meh sini che mat kongsikan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 ekor ketam bunga saiz sederhana
1 biji peria kambas, saiz sederhana
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 kiub ikan bilis (optional)
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
2 biji cili merah, buang bijinya
6 biji cili padi kampung
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibersih dan kerat kaki2 kecilnya. Cuci dan toskan. Peria kambas dibelah 2, buang bijinya, potong sederhana tebal dan rendam dalam air garam selama 15 minit, dan toskan. Masuk ketam ke dalam periuk, masukkan serai titik dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan masak hingga ketam berubah warna.
  2. Tuang santan cair, masukkan asam gelugor dan biar mendidih. Tambah peria kambas dan masak hingga peria lembut. Tuang pati santan, masukkan kiub pati ikan bilis (jika suka), perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih perlahan.
  3. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan telur dadar dan sambal belacan.....ehemmm..


Sunday, July 13, 2014

KERABU MANGGA SOTONG KEMBANG..

rsz_kerbu_mangga_sotong

Mengidam kerabu mangga semalam, kebetulan abang long che mat balik dari KL tempoh hari, dia bawa sama mangga yang masih mengkal. Rezeki lah kan namanya. Jadi semalam petang, che mat merajinkan diri bikin kerabu mangga campur sotong kembang. Che mat suka sotong kembang sebab ia kenyal2 dan bila makan rasa 'seksi' sangat. Kalau anda cari di internet, merata ada resipi kerabu mangga. Satu che mat perasan, kebanyakkan ia bernuansakan citarasa Thai, sebab penggunaan sos ikan menggantikan garam. Herba2 seperti serai, bunga kantan dan daun pudina menjadi pemangkin dalam setiap kerabu. Tapi ini terpulang pada citarasa anda, kalau tak suka pudina, tak perlu letak..

rsz_kerabu_mangga_sotong1

Selalunya kerabu agak pedas dan anda boleh sesuaikan ikut tahap kepedasan yang anda mau kan. Che mat guna cipi padi kampung hijau dan merah, dalam 10 biji (5 hijau dan 5 merah). Kalau anda guna cili padi siam, mungkin guna 2-3 biji sudah cukup. Cili dia orang pedas gileeerrr!!. Satu lagi yang penting keseimbangan rasa masam, masin dan manis. Kalau itu semua cukup, in sha Allah anda akan menghasilkan kerabu mangga yang menyelerakan. Kalau nak mencuba, che mat tuliskan resipi seperti di bawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji mangga yang mengkal (isinya masih keras)
1 ekor sotong kembang, saiz sederhana
1 batang serai, ambil bahagian putih sahaja, mayang halus*
5 biji bawang merah kecil, mayang halus*
1 kuntum bunga kantan, mayang halus*
5 biji cili padi kampung warna hijau, hiris kecil*
5 biji cili padi kampung warna merah, hiris kecil*
1 genggam kacang tanah, goreng tanpa minyak, buang kulitnya dan tumbuk kasar
1 genggam ikan bilis, dibersihkan, cuci dan goreng garing
2 biji limau kasturi, perah jusnya
2 camca besar sos ikan atau secukup rasa
1 camca teh gula

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Kupas mangga, cuci dan lap kering. Kemudian disagat kasar atau dihiris memanjang halus2. Sotong kembang dihiris memanjang kecil2, cuci dan celur 1 minit. Tos dan ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan sotong, mangga dan semua bahan2 yang bertanda (*). Gaul rata, tambah kacang tanah, ikan bilis, gula, jus limau kasturi dan sos ikan. Gaul rata2 dan jika kurang masin, boleh tambah sedikit lagi sos ikan atau secukup rasa. Hidangkan segera sebagai pembuka selera...

Saturday, July 12, 2014

BISKUT KELAPA CONFLAKES

rsz_biskut_kelapa_cornflakes

Assalammualaikum, hari ni, hari pertama che mat bikin biskut raya. Tahun ni rasa entah kenapa rasa keterujaan agak kurang. Mungkin sebab belum sihat sepenuhnya. Sepatutnya semalam che mat dah bikin biskut ni, tapi dia punya rasa 'tak rajin'..hanya Allah saja yang tau. Hari ni, memang berazam akan laksanakan biskut yang che mat olah sendiri. Selalunya che mat akan buat biskut satu hari satu jenis sahaja. Malas nak paksa2, sebab nanti cepat bosan dan stress. Kita buat apa2 ni biar dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang, baru berkat...in sha Allah. Satu lagi che mat nak cerita lah. Kalau anda mencuba mana2 resipi biskut, anda boleh buat apa jua corak yang anda gemari, bukan paksa suruh ikut corak seperti dalam gambar, sama juga dengan hiasannya. Boleh ikut kreativiti masing2..

rsz_1biskut_kelapa_cornflakes1

Untuk resipi ini akan menghasilkan kurang lebih 150 keping biskut. Ikut saiz acuan yang anda guna. Bakar pada suhu 160C selama 20 - 25 minit dan lepas 10 minit, anda pusing kan dulang untuk mendapat biskut yang masak rata. Biskut yang ada cornflakes selalu punya masalah cepat lemau. Jadi bila anda sejukkan, pastukan atau di atas jaring biar jarang2, jangan rapat sangat. Bila biskut sejuk saja, terus simpan dalam bekas kedap udara (kalau dulu kala, biskut disimpan dalam tin susu Nespray). Ok, che mat kongsikan resipi...Sudi2kan lah mencuba...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mentega
80 gram gula aising, diayak
2 kuning telur
200 gram tepung gandum
50 gram tepung jagung
1 camca teh emplex (penggaring biskut)
1 camca teh esen vanilla
80 gram kelapa kering, disangai hingga harum dan sejukkan
50 gram serbuk kacang gajus
50 gram cornflakes, diramas hingga hancur
1 kuning telur, untuk sapuan
Hiasan kegemaran anda (gula manek, bunga aising dan sebagainya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung gandum, tepung jagung dan empelx, gaul rata dan ayak. Kemudian masukkan kelapa kering yang telah disangi tadi, serbuk gajus dan cornflakes yang diramas hancur ke dalam tepung. Gaul rata2 dan ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan kuning telur dan esen vanilla. Putar rata. Perlahankan kelajuan dan masukkan no. 1 sedikit demi sedikit hingga habis. Dan menjadi doh yang lembut. Matikan mesin dan bulat2kan doh. Tutup dengan tuala bersih yang dilembapkan.
  3. Bahagi doh kepada 4 bahagian. Ambil satu bahagian, canai antara 2 keping plastik bersih setebal 0.5 cm. Terap dengan acuan pilihan anda dan alihkan ke dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  4. Sapu kuning telur, tabur hiasan pilihan anda atasnya dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 160C, sekurang2nya 15 minit. Bakar selama 20 - 25 minit. Selepas 10 minit, anda pusing2kan dulang pembakar untuk mendapat biskut yang masak sekata. Sejukkan atas jaringan dan simpan dalam bekas kedap udara....

MISTERI NASI LEMAK 6.30 PETANG....

rsz_nasi_lemak_630

Assalammualaikum, salam semua. Tau2 dah 14 hari kita berpuasa. Tahun ni agak mencabar juga kan, che mat pun rasa macam cepat nak pancit saja, haish...segan ok dengan anak2. Semalam che mat plan nak mula bikin biskut raya, tapi rasa malasnya Allah saja yang tau ditambah pulak dengan batuk lagi. Maka che mat ambik keputusan masak nasi lemak saja. Bila bikin nasi lemak, mood nak update kat blog pun tidak lah teruja sangat sebab dah kerap kali dijadikan entri. Tapi dari takde, boleh lah. Bila bulan puasa, che mat agak kurang nak makan kuih muih yang manis, kalau karipap dan murtabak tu ok laa, masih boleh masuk. Kalau popiah atau samosa pun bess juga, macam nak buat aje lah...tu pun kalau rajin...errr...selalunya tak rajin....

rsz_nasi_lemak_6301

Errr...kenapa nasi lemak 6.30 petang?...Sebabnya che mat tangkap gambar ni pada jam 6.30 petang dan hanya memakan masa 15 minit, huhu...nak tangkap awal, kebetulan cuaca mendung pulak, gelap. Jam 6.30 tu langit kembali cerah walaupun cuaca agak suram. Jurufoto amatur macam che mat ni bukan reti sangat, harapkan cahaya semula jadi kalau ambik gambar2 makanan, tapi cun jugak kan, nampak misteri aje.. Seperti selalu, kalau nasi lemak che mat lebih suka guna beras basmathi. Selain jadi cantik, ia senang disukat cecairnya. Orang tak reti masak pun in sha Allah menjadi nasi lemaknya. Beras basmathi Moghul selalunya direndam 30 minit, dan sukatan cecair 1 : 1.5 atau 1 bahagian beras : 1.5 bahagian santan/cecair, senangkan?..Masak guna periuk nasi letrik, bertambah2 mudah kerja anda. Masih sudi melihat resipi nasi lemak?...Kalau yea, resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi 'Moghul", cuci dan rendam 30 minit
1 batang serai, diketuk
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji bawang besar saiz kecil, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, diketuk
6 cawan santan segar
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Sambal tumis
Ikan bilis goreng
Kacang tanah goreng
Hirisan timun
Telur rebus secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Ayam goreng berempah (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Toskan beras basmathi dan masukkan ke dalam periuk nasi elektrik @ rice cooker. Tuang santan, masukkan bawang besar, halia, bawang putih dan daun pandan. Perasakan dengan 1 camca teh garam. Gaul rata dan masak seperti biasa.
  2. Bila nasi masak, biar kan 10 minit, baru digemburkan dengan chopstcik. Pastikan anda tidah menggemburkan nasi terlalu sangat, nanti nasi akan patah2. Boleh hidangkan bersama bahan2 sampingan. Jika suka boleh bungkus dalam daun pisang untuk mendapat aroma yang lebih authentic.....Selamat mencuba!!.

Friday, July 11, 2014

UDANG MASAM MANIS LAICI YEO'S

rsz_ikan_masam_manis_laici_yeos2
Assalammualaikum, salam semua. Diam tak diam dah masuk minggu ke-2 kita menjalankan ibadah puasa. Mesti pelbagai juadah telah anda cuba masak. Ingat lagi tempoh hari che mat ada buat agar-agar soya YEO'S seri ramadan di sini?...Kali ini kita cuba guna satu lagi keluaran YEO'S. iaitu minuman laici. Tapi bukan dijadikan pencuci mulut, che mat dengan beraninya mengolah minuman laici YEO'S sebagai salah satu bahan utama untuk resipi Udang Masam Manis Laici Yeo's. Ragu-ragu juga nak buat, sebab ini kan bulan puasa, bila kita masak, bukan boleh rasa sampai ke anak tekak. Tapi alhamdulillah, ia menjadi dan rasa dia pun tidak mengecewakan...sedapp!!..Che mat masukkan nenas yang didadu selain cili merah dan cili hijau. Kalau anda berani, boleh ganti nenas dengan buah laici. Jika suka pedas, boleh masukkan cili padi dalam 6-7 biji, pastikan anda ketuk sedikit cili padi tadi..

rsz_ikan_masam_manis_laici_yeosrsz_ikan_masam_manis_laici_yeos1
Satu yang menariknya, bila anda guna minuman laici YEO'S dalam masakkan udang masam-manis ini, anda tak perlu tambah gula. Rasanya cukup elok bila digabungkan dengan sos cili Thai. Walaupun telah dimasak, masih ada rasa ke laici annya walaupun tidak kuat.Untuk resipi ini che mat guna udang galah jenis kecil, atau orang Johor panggil 'udang gantung' dalam 300 gram. Kalau anda nak guna udang lain pun boleh, janji udang bersaiz besar. Dan satu lagi, minuman laici YEO'S juga anda boleh pelbagaikan macam kat gambar minuman di atas tu. Che mat masukkan sedikit pati sirap rose, tambah ais kiub, kacau rata dan masukkan 2 camca besar biji selasih yang terlebih dahulu direndam dalam air panas. Nyaman sangat bila diminum sejuk. Pendapat che mat lah, produk YEO'S terutama minuman, wajib ada disetiap rumah, nak-nak menjelangnya hari raya yang bakal menjelma tidak lama lagi.....Ok, che mat tuliskan resipi, bolehlah anda cuba buat untuk berbuka puasa nanti..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram udang gantung atau udang bersaiz besar
1 camca teh serbuk kunyit
3/4 camca teh garam
1/2 cawan nenas yang telah dipotong kiub
1 biji bawang besar saiz sederhana, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji cili merah, belah 2, buang biji dan potong kasar
1 biji cili hijau, belah 2, buang biji dan potong kasar
1 camca besar cili kisar
3 camca besar sos cili Thai
1/2 cawan minuman laici Yeo's
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang gantung dibersihkan. Potong muncung dan kaki-kaki kecilnya. Buang kotoran dibahagian kepada udang. Cuci bersih dan toskan. Kemudian lap kering udang tadi dengan tissue dapur bersih. Gaul dengan serbuk kunyit dan 3/4 camca teh garam. Goreng udang tadi hingga bertukar warna (kurang lebih 1 - 2 minit). Angkat dan toskan.
  2. Cedok keluar minyak dan tinggalkan kurang lebih 3 camca besar. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Tambah sos cili Thai, nenas dan minuman laici YEO'S. Kacau dan masak hingga pekat, guna api kecil.
  3. Masukkan udang galah yang telah digoreng, cili merah, cili hijau dan jus limau kasturi. Tambah garam secukup rasa, gaul rata dan masak sekejap. Boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk-lauk lain sebagai hidangan berbuka puasa. Sedap juga dimakan bersama nasi minyak atau nasi tomato...

Thursday, July 10, 2014

YANG MASAM BERAROMA - TOMYAM AYAM

rsz_tom_hayam
Assalammualaikum, salam semua. Macam mana puasa anda..ok?...Che mat rasa tahun ni sedikit mencabar, awal puasa dah batuk, tapi masih terkawal. Ni dah makin ok. Lepas tu cuaca pulak tak menentu, apa2 pun syukur alhamdulillah masih diberi kesempatan menjalankan ibadah puasa. Ntah kenapa semalam, che mat teringin sangat nak makan tom hayam...apa tu?...Haha, tomyam ayam lahh!!. Petang semalam che mat keluarkan lah sekeping peha ayam bersaiz besar, nak masak sikit saja untuk makan masa berbuka. Lagi pun kat rumah che mat tak semua orang suka makan tomyam. Semua barang dah ada, korek2 peti sejuk..pes tomyam habis, kiub tomyam pun takde juga, tapi ada bebola lobster jenama "Mushroom"..Takpe2, sabar...ok, kita on-line tepi sinki dapur, minta bantuan atuk 'google', Maka tersenarailah resipi pes tomyam homemade, yess, idok leer susah mana, dan bahan2 mentah semua ada. Jom kita buat pes tomyam dulu, kendian baru buat tom hayam untuk berbuka puasa. Resipi pes tomyam che mat dapat dari blog blogger masak yang hebat, iaitu blog Azie Kitchen..terima kasih kak....Jomm lihat resipi...

BAHAN UNTUK PES TOMYAM :-)
7 biji bawang merah kecil*
1/2 biji bawang besar*
3 biji cili merah*
10 tangkai cili kering, kerat, buang biji dan rendam dalam air panas 10 minit dan toskan*
1 inci lengkuas*
4 helai daun limau purut*
1 inci belacan, dibakar*(*dikisar halus)
Jus asam jawa (che mat guna 1 camca besar pes asam jawa)
Gula dan garam

BAHAN BAHAN TOMYAM AYAM :-)
1 keping peha ayam bersaiz besar, dipotong kecil, cuci dan toskan
6 biji bebola lobster jenama "Mushroom"
2 batang serai, diketuk
1 biji bawang besar, belah 6
2 ulas bawang putih, diketuk
1/2 inci lengkuas, diketuk
4 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar, cuci bersih dengan akar2nya
1 biji tomato, potong 4
Sedikit bunga kubis
1 batang saleri, potong kecil
1/2 batang lobak merah, hiris serong
3 batang putik jagung, kerat 2 setiap 1
Sedikit cendawan
6 biji cili padi, diketuk
1 biji limau nipis, perah jusnya
4 camca besar penuh pes tomyam
Sos ikan secukup rasa
Air secukupnya (che mat guna air rebusan tulang lembu)
Sedikit daun ketumbar, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PES TOMYAM :- Panaskan minyak (kurang lebih 1/2 cawan), tumis bahan bertanda (*) yang telah dikisar halus. Masak hingga terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Kacau rata dan masak lagi hingga naik minyak. Boleh matikan api. Biar sejuk, isi dalam botol bersih dan simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian..
  2. UNTUK TOMYAM AYAM :- Masukkan air secukupnya dalam periuk (kurang lebih 1500 ml).Tambah serai titik, lengkuas, bawang putih, bawang besar dan pes tomyam. Kacau rata dan biar mendidih. Masukkan ayam, bebola lobster, lobak merah, bunga kobis dan saleri. Masak sekejap dan tambah cili padi, daun limau purut. putik jagung daun ketumbar.
  3. Kemudian tambah cendawan, jus limau nipis dan sos ikan secukup rasa. Masak hingg ayam empuk dan sayur2 yang keras tadi lembut sedikit. Tambah tomato dan matikan api. Tabur hirisan daun ketumbar semasa menghidang. Sedap dimakan panas....ehemmm..


Wednesday, July 9, 2014

GULAI UDANG BUNGA KANTAN...

rsz_gulai_udang_bunga_kantan
Assalammualaikum, apa khabar anda?..Che mat masih batuk2 lagi nih, hadoi macam nak putus urat perut gebu bila batuk..geramm sangat. Mood che mat nak masak pun kurang, nak ambik gambar lagi lah, rasa tak selesa. Tapi semalam, sebab che mat masak gulai udang bunga kantan, gagahkan juga diri ambik gambar untuk entri blog hari ini. Che mat guna udang gantung. Udang gantung ni sedara mara udang galah tapi bersaiz lebih kecik dan kebiasaanya ada telur di bahagian perutnya. Che mat masak dalam 300 gram dan tambah sebiji timun sebagai bahan tambahan. Kalau ada belimbing atau rebung pun sedap juga.

rsz_gulai_udang_bunga_kantan1
Kenapa che mat kasi nama gulai udang bunga kantan?..Ini kerana, che mat kisarkan bunga kantan dalam bahan2 rencahnya. Kalau anda suka pedas, boleh tambah beberapa biji cili padi. Che mat hanya guna cili merah, sebab Bak kan tak tahan pedas. Selain udang gantung, anda boleh ganti dengan udang biasa, tapi pastikan saiznya kasar. Sedap dimakan bersama nasi panas atau pun dicicah lempeng dan roti canai. Ok, che mat tuliskan resipinya seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram udang gantung @ udang pilihan anda
1 biji timun
2 batang serai
1 kuntum bunga kantan. belah 2 setiap 1
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah (boleh tambah cili padi jika suka pedas)
3/4 inci kunyit hidup
1 kuntum bunga kantan
Secubit belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, kerat muncung tajamnya, buang kotoran dikepala udang. Gunting juga kaki2 kecil udang tadi. Cuci dan toskan. Timun dibuang kulit dan potong 3. Belah 4 setiap 1 dan buang empulurnya, cuci dan tos. Ketepikan..
  2. Masukkan udang ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak hingga udang berubag warna. Tuang santan cair dan kacau. Bila mendidih, masukkan timun dan bunga kantan. Masak sekejap.
  3. Tuang pula pati santan, kacau rata. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api kecil hingga mendidih. Kacau selalu. Masak hingga terung lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ulam2man..

Sunday, July 6, 2014

ROTI SARDINE GORENG CELOP TELUR..

rsz_roti_sardine_goreng
Salam semua, hari ni entri simple senang mudah dan ciken dodol sangat. Ini semua gara2 roti yang hampir tamat tempoh. Takpe2, jangan risau, kita gunakan idea jangan cepat buntu, kan kita yang buat dia. Maka che mat buat satu benda yang senang dibuat dan pastinya menjadi kegemaran anak2. Resipi ini akan menghasilkan kurang lebih 8 biji roti sardine goreng celop telur (kira2 16 keping roti sandwich yang telah che mat potong bahagian tepinya). Satu lagi kalau goreng minyak kena sederhana panas, kalau kurang panas nanti melengas. Satu lagi tak perlu goreng lama2 sangat, cuma roti sajakan, bukannya kulit popia. Goreng setiap bahagian 1- 2 minit atau hingga perang keemasan, dah cukup. Sedap dimakan panas bersama cili sos. Ok jom, che mat kongsikan resipi....

BAHAN-BAHANNYA :-)
16 keping roti sandwich
2 keping keju cheesedale, potong 4 setiap 1
2 biji telur, dipukul sedikit
1 tin kecil sardine, asingkan ikan dan sosnya
1 biji bawang besar saiz sederhana, didadu
1 ulas bawang putih, cincang halus
2 keping nipis hirisan halis, cincang halus
Secubit garam
2 biji limau kasturi, perah jusnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum dan bawang besar layu. Masukkan ikan sardine (hancurkan), kacau rata dan tambah 3 camca besar sos ikan sardine. Tambah secubit garam dan masak hingga kering. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, kacau rata dan masak sekejap. Matikan api dan biar inti sejuk.
  2. Sekarang kita sediakan roti sardine. Che mat potong bahagian tepi roti. Ambil sekeping, sudukan kurang lebih 1/2 camca besar inti sardine, letakkan 1 potongan keju atasnya. Sapu telur pada bahagian tepi roti. Ambil sekeping lagi roti dan tutup atas roti berisi inti tadi. Tekan2 bahagian tepinya dengan belakang sudu hingga melekat. Kemudian trim biar nampak kemas. Buat kaedah sama untuk baki bahan2 tadi. Buat hingga siap
  3. Panaskan minyak, menggunakan baki telur tadi, celup sebiji roti sardine hingga rata dan goreng dalam minyak panas. Che mat goreng 4 biji sekali, goreng 2 minit untuk setiap bahagian atau hingga kekuningan. Angkat dan toskan. Buat hingga siap. Boleh hidangkan untuk berbuka puasa. Sedap dimakan bersama sos cili..


Saturday, July 5, 2014

AGAR-AGAR SOYA YEO'S SERI RAMADAN..

rsz_agar2_soya_menawan

Assalammualaikum, salam Ramadan. Sejak bulan Ramadan, ini pertama kali che mat masukkan entri agar-agar atau ada yang panggil pudding. Tapi hakikatnya pudding ada kuah, kalau macam che mat bikin ni, lebih dikenali sebagai agar-agar. Che mat kali ini menggunakan produk minuman soya YEO"S untuk resipi agar-agar soya Yeo's seri ramadan. Nampak macam susah aje, macam pening aje nak buat. Tapi percayalah ia dalam kategori senang. Produk minuman soya YEO"S selain sedap dan lemak, ia juga kaya dengan sumber protein. Sesuai untuk berbuka puasa dan bersahur. Tapi kadang-kadang bosan juga asyik minum macam tu saja. Jadi che mat ubah suai, kita tukar dia jadi pencuci mulut seperti anda nampak dalam gambar....menarik kan?....ehemm...

rsz_agar2_soya_menawan1

Agar-agar soya YEO"S seri ramadan ini sedap dimakan sejuk. Che mat gunakan minuman soya YEO"S kotak besar berisipadu 1 liter. Dan ditambah sedikit gula dan susu sejat sebagai pemangkin. Gula tu guna sikit saja, sebab bila dah ditambah perisa padan dan stoberi takut agar-agar menjadi tawar. Selain tu, che mat masukkan juga sedikit cincau untuk penyeri. Sebenarnya produk YEO"S boleh kita pelbagaikan selain dijadikan minuman semata-mata. Ini juga salah satu idea untuk menarik minat anak-anak anda berpuasa. Resipi che mat akan tuliskan di bawah ini, dan jangan lupa minuman soya YEO"S pilihan terbaik untuk anda setiap masa....Jomm resipi!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)

1 liter minuman soya YEO"S
150 ml susu sejat
3 - 4 camca besar gula (atau secukup rasa)
1 helai daun pandan, disimpul
10 gram serbuk agar-agar (sebarang jenama)
3/4 camca teh pes pandan
3/4 camca teh pes stoberi (strawberry emulco)
Cincau secukupnya, dipotong kecil
Beberapa biji stoberi segar, untuk hiasan
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan gula, agar-agar serbuk dan daun pandan ke dalam periuk. Kacau rata. Tuang minuman soya YEO"S dan susu sejat. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga mendidih. Kacau selalu, pastikan gula dan serbuk agar-agar larut. Keluarkan daun pandan.
  2. Sementara itu, sediakan acuan agar-agar kegemaran anda (che mat guna acuan kecil berisipadu 100ml setiap satu). Sudukan 1/2 camca teh cincau yang dipotong kecil tadi ke dalam setiap acuan agar-agar (kurang lebih 12 acuan, bergantung pada acuan yang anda guna). Ketepikan.
  3. Cedok keluar 500ml bancuhan agar-agar dan masukkan pes pandan, kacau rata-rata. Kemudian tuangkan ke dalam setiap acuan berisi cincau tadi, pastikan anda tuang 2/3 sahaja. Buat hingga siap dan simpan dalam peri sejuk sekejap (kurang lebih 3-4 minit, bila anda lihat agar-agar hampir mengeras, dah ok).
  4. Baki bancuhan agar-agar tadi dibiarkan atas dapur dengan api paling kecil. Masukkan pes stobery ke dalamnya dan kacau rata. Keluarkan agar-agar dari peti sejuk dan tuangkan agar-agar stoberi hingga penuh. Buat hingga siap. Biar sekejap dan simpan kembali dalam peti sejuk hingga betul-betul keras.
  5. Keluarkan dari acuan (gunakan pengcungkil gigi bersih untuk mengeluarkan agar-agar dari acuan). Hias dengan 1/2 bahagian buah stoberi segar atasnya dan boleh hidangkan untuk berbuka puasa. Sedap dimakan sejuk...
CATATAN MAT GEBU :- Guna bekas bermuncung atau jug plastik untuk memudahka kerja anda menuang agar-agar ke dalam acuan. Selain acuan kecil, anda juga boleh guna loyang 4 segi berukuran 7inci x 7inci x 1inci....Selamat mencuba!!..

Friday, July 4, 2014

ASAM PEDAS IKAN PARI 5 RAMADAN...

rsz_gerang_asam_ikan_pari
Bulan2 puasa pun masak asam pedas?..hehe, dah terbiasa makan asam pedas, tak boleh nak berpisah lama sangat. Kebetulan anak buah che mat yang dok Kemaman berbuka semalam di rumah, jadi asam pedas menjadi salah satu hidangan berbuka. Che mar guna ikan pari dalam 700 gram dan sebiji nenas Sarawak saiz sederhana. Bila masak asam pedas, lauk2 sampingan dia pun ringkas saja, ada ulam dan telur dadar, dah cukup sangat. Kalau takde nenas, anda bolh gantikan dengan terung, bendi dan tomato. Kuah dia selain dimakan dengan nasi, boleh juga kalau nak cicah lempeng pekak. Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram ikan pari
1 biji nenas Sarawak saiz sederhana
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom
1 camca teh penuh pes asam jawa
1 kiub ikan bilis (optinal)
1 1/2 senduk nasi cili kisar
3 biji bawang merah kecil, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
2 biji cili merah, buang bijinya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana. Gaul dengan jus limau kasturi dan perap 15 minit. Kemudian cuci bersih dan toskan. Nenas Sarawak dikupas kulitnya, belah 4 dan buang empulur. Hiris sederhana tebal dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/3 cawan), tumis bawang merah dan bawang putih hiris hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak sekejap. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga garing dan naik minyak. Tambah pes asam jawa dan kacau rata.
  3. Masukkan nenas, gaul hingga rata. Tuang air secukupnya (kurang lebih 700 ml). Biar mendidih dan masukkan ikan. Tambah daun kesom dan bunga kantan. Masak dengan api sederhana hingga nenas lembut dan ikan masak, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ulam2 dan telur dadar...


Thursday, July 3, 2014

MASAK LEMAK CILI PADI BABAT SAMA REBUNG...

rsz_mlcp_rebung_babat
Assalammualaikum, salam 5 Ramadan. Hari ni mungkin che mat masak yang simple saja lah. Sebab semalam masak lemak cili padi babat sama rebung dan masih berbaki lagi. Bila bulan puasa, masak pun idok leer ganas2 sangat. Malas nak menyimpan dalam peti sejuk, tu memang che mat kurang suka. Kalau boleh masak lepas tu makan habis, sudah senang cerita. Che mat guna kurang lebih 1 kati babati (600 gram) dan sebungkus rebung jeruk (yang ni agak2 saja lah). Sebab bulan puasa, che mat kurangkan penggunaan cili padi, takmo pedas2. Resipi mungkin anda dah selalu lihat dalam blog. Tapi tak salah kan che mat tulis lagi....psttt!!... semalam che mat test minum susu kambing Nutri Goat Miracle 8, hari ni rasa bess aje, segar aje...tidur pun nyenyak malam tadi...ehemmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram babat lembu @ perut tuala
500 gram rebung jeruk
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
20 biji cili padi kampung

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus babat hingga lembut, toskan dan potong kecil. Rebung jeruk dicuci dan toskan. Masukkan ke dalam periuk bersama2 babat tadi. Tambah bahan2 kisar halus dan serai titik. Gaul rata dan masak sekejap
  2. Tuang santan cair, dan masukkan asam gelugor. Masak hingga rebung lembut, kalau perlu tambah sedikit air. Tuang pati santan, masukkan daun kunyit dan perasankan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau selalu dan biar mendidih dengan api kecil. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.


Wednesday, July 2, 2014

IKAN MASAK TAUCO PEDAS..

rsz_ikan_tauco_cili_padi
Assalammualaikum, salam 4 Ramadan 1435 Hijrah. Perasan tak akhir2 zaman ni, waktu begitu pantas, rasa macam baru semalam puasa, tau2 ni hari dah masuk 4 Ramadan, alhamdulillah. Ok, entri yang anda nampak ni, che mat masak semalam untuk juadah berbuka puasa. Bulan Ramadan, tak boleh nak aktif sangat masukkan entri, kena ikut kesempatan masa yang ada. Ini antara menu kegemaran Bak, dan ikan yang menjadi pilihan dah tentulah ikan tenggiri. Tapi ikan kembong pun sedap masak macam ni. Pedas tu tidak lah pedas sangat sebab hanya guna 1 camca besar cili kisar. Kalau anda suka betul2 pedas, boleh debikkan cili padi barang 6-7 biji dan masukkan dalam masakan. In sha Allah berasap jugak lah telinga. Tapi bulan2 puasa ni kurang elok sikit makan benda2 pedas. Che mat guna 2 ekor ikan tenggiri sai kecil, kurang lebih saiz 3 jari orang dewasa. Jika ada yang tanya, resipi macam ni asal dari mana? yang tu che mat tak boleh nak beri penjelasan yang tepat. Berkemungkinan resipi fusion antara bangsa peranakan dan orang melayu....Kalau anda nak cuba buat untuk berbuka nanti, che mat kongsikan resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tenggiri saiz kecil (kurang lebih saiz 3 jari orang dewasa)
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
2 ulas bawang putih, hiris
2 keping hirisan nipis halia
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
1 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
1 1/2 camca besar tauco
1 biji tomato, belah 4
Garam jika perlu
1 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tenggiri dikerat 3 setiap seekor, cuci bersih dan lumur dengan 1 camca teh serbuk kunyit dan 3/4 camca teh garam. Kemudian goreng hingga masak, tak perlu sampai garing, goreng lembap2 sudah memadai. Angkat dan ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan halia hingga harum. Masukkan cili kisar dan tauco, kacau dan masak hingga wangi, guna api kecil dan kacau selalu. Tambah sos tiram dan kacau rata.
  3. Tuang air dan biar mendidih. Masukkan ikan, bawang besar, hirisan cili merah dan hijau. Kacau rata dan masak hingga bawang lembut. Jika suka kuah, lebih, anda boleh tambah sedikit air lagi. Tambah tomato dan sedikit garam jika perlu. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas..

Tuesday, July 1, 2014

KANGKUNG BELACAN TETAP DI HATI...

rsz_kangkungg_ber_lachans
Kangkung antara sayur kegemaran keluarga che mat terutama Bak. Ada yang kata kangkung sayur berunsur sejuk dan tidak sesuai untuk mereka yang ada sakit lenguh2 sendi. Pernah tak anda nampak kangkung ada yang daun halus dan ada yang daun besar?..Satu tu kangkung yang ditanam dikebun, satu lagi jenis kangkung kampung. Kangkung menjadi antara bahan2 utama dalam rojak petis, nasi goreng kampung, mi udang pulau pinang dan ada yang menghidangkan kangkung celur bersama nasi lemak, terutama orang peranakan baba nyonya. Kangkung sedap dimakan semasa panas. Dan kalau anda perhatikan, selalunya bila menggoreng kangkung, kita akan guna api besar dan dikacau pantas, pantas kat sini bukan lah sampai kuali, sudip semua terbang, tapi proses mengacaunya kena cepat agar kangkung masak sekata tapi bukan sampai layu sangat. Selain itu kangkung anda boleh masak lemak sama keledek...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak kangkung
1 genggam ikan bilis dibersihkan dan rendam 5 minit
1 camca besar sos tiram
Garam secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang puith
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kangkung disiang berasingan batang dan daunnya, cuci dan toska. Ikan bilis ditoskan, perah dan goreng hingga garing, angkat dan ketepikan. Keluarkan minyak, dan tinggalkan kurang leebih 3 camca besar. Masukkan bahan2 tumbuk dan masak hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan sos tiram, kacau dan tuang sedikit air. Besarkan api, dan masukkan batang kangkung, masak sekejap hingga lembut. Tambah daun kangkung, kacau pantas, perasakan dengan garam secukupnya, masak sekejap dan rasa, jika ok, boleh matikan api. Tabur ikan bilis goreng sebelum dihidangkan bersama nasi atau bubur nasi. Sedap dimakan selagi panas.


PACERI BOMBAY

rsz_paceri_nenas_bombay
Paceri Bombay satu resipi yang amat ringkas dan senang dimasak. Paceri ini selalu digandingkan dengan nasi minyak atau nasi briyani. Di Johor, ia sering dihidangkan di majlis2 perkahwinan bersama lauk-pauk yang lain. Tapi sekarang che mat perasan, ada yang dah gantikan peceri bombay dengan 'salad', untuk memberi suntikan fusion. Di tempat lain mungkin ada yang panggil lain. Che mat guna sebiji nenas madu, anda boleh guna apa2 saja nenas yang anda suka. Kalau dapat biar yang manis. Pstt...bulan2 puasa ni kan, selera okeh makan benda2 yang masam2 manis macam ni, tak payah nak tunggu nasi minyak, dengan nasi putih, ikan goreng pun dah ok sangat...Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji saiz sederhana nenas madu atau sebarang nenas pilihan anda
8 biji bawang merah kecil
5 ulas bawang putih, belah 2 setiap 1
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
3 camca besar cuka makan JALEN
2 camca besar gula
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam secukup rasa (kurang lebih 1/2 camca teh)
1 camca teh biji sawi
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas nenas, belah 4 dan buang empulur. Hiris sederhana tebal, kemudian celur dalam air mendidih, masukkan 1 camca teh serbuk kunyit dan celur 1 minit, toskan. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), masukkan biji sawi, kemudian kayu manis, bunga lawang, buah pelaga dan bunga cengkih. Masak hingga harum.
  2. Tambah bawang putih, bawang merah, halia dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga bawang layu. Masukkan gula dan cuka makan, kacau dan masak hingga pekat. Guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh), cili merah, cili hijau dan nenas. Gaul rata2 dan masak hingga nenas lembut. Tak perlu tambah air, nanti nenas akan mengeluarkan air. Boleh angkat dan hidangkan..


Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.