MENU RINGKAS CHE MAT HARI INI..

rsz_che_mat

Assalammualaikum, salam Khamis. Mood memasak ke laut mengenangkan nasib mangsa2 banjir di Pantai Timur. Kediaman abang che mat di Taman Hj Wan Ngah di Kemaman juga kena banjir, Insiden sama berlaku tahun lepas, kini kembali lagi....dugaan Allah, tawal saja lah. Hari ni che mat masak menu yang amat ringkas dan menjadi kegemaran Bak. Fucuk atau tauhu kering masak lemak putih menjadi menu utama dan sambal belacan (yang ni bonda che mat yang bikin), ikan masin tenggiri jeruk dan tak lupa ulam kacang botol. Kalau ada petai, lagi sedap gileerrr!!. Ini merupakan satu menu paling ringkas dan typical orang2 kampung.

rsz_che_mat1

Nampak bess aje kan, nak2 kalau makan masa cuaca mendung dan hujan. Kalau che mat malas nak masak bagai, che mat akan masak seperti ini. Bak pulak bukan suka masak2 kari dia, kurang minat masakan yang berempah dah pedas. Yelah dari kecil dah diajar makan benda2 yang kurang pedas dan berempah, maka bila dah berusia, tak hairan lah ia bukan menu pilihan Bak. Ikan masin wajib ada, dan kalau goreng ikan tenggiri jeruk, perah sedikit jus limau kasturi sebelum anda makan bersama nasi. Tujuan untuk mrngurangkan rasa masin terlampau dan menjadiikan rasa ikan tersebut lebih istimewa, sebab ini tentri baisa2 saja tulis serba ringkas resipi fucuk masak lemak putih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram fucuk @ tauhu kering
1 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
1 camca besar penuh udang kering, rendam sekejap
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih diketuk
1 biji cili merah, hiris
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Fucuk @ tauhu kering dikerat pendek, dan rendam hingga lembut. Toskan udang kering dan perah sedikit, kemudian tumbuk hancur. Masukkan kedalam periuk bersama bawang besar, bawang putih. fucuk dan santan cair. Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masal hingga fucuk lembut.Masukkan soo hoon. kiub ikan bilis (jika guna) dan masak hingga menidih. Akhir sekali tuang pati santah, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ikan masin, sambal belacan dan ulam kegemaran anda...ehemmm..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.