GULAI TELUR IKAN KURAU..

rsz_gulai_telur_ikan_senangin
Assalammualaikum, salam Selasa semua. Mendung saja cuaca hari ni berbeza semalam, cuaca agak cerah. Sebelum tu nak cerita sedikit, semalam che mat ke Caah, lepas tu terus ke Muar dan singgah sekejap di Pasar Parit Jawa. Sekarang ni kan musim hujan, jadi ikan agak kurang dan harga mahal (tapi harga ikan di Pasar Parit Jawa memang tinggi sikit, sebab ikan segar). Dalam ttu che mat terpandang satu kedai ni jual telur ikan, bila tanya telur ikan apa, nyonya tu kasi tau ni telur ikan senangin. Ok, che mat beli satu pinggan, tak mahal cuma RM 8 sahaja. Hari ni kita test kasi masak itu telur ikan, masak gulai campur rebung madu. Memandangkan che mat hanya berempat saja dalam keluarga ni, jadi ku masak 4 keping, baki 3 lagi simpan untuk masak asam pedas nanti. Saiznya bebeza2, ada yang besar ada yang sederhana, campur2 dalam satu pinggan, seperti gambar bawah ini.

telur ikan senangim
Contoh telur ikan kurau yang che mat beli semalam

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping telur ikan kurau
450 gram rebung madu yang telah dihiris dan direbus
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar saiz sederhana
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci kunyit hidup
2 batang cili merah
10 biji cili padi (optional)
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Telur ikan diletak dalam tapis, cuci perlahan di bawah air paip mengalir, pastikan kalau ada kotoran warna hitam, anda buang secara berhati2. Ini mengelakkan telur ikan berasa pahit bila dimasak nanti. Ketepikan.
  2. Masukkan rebung ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus, serai ketuk, asam gelugor dan serai. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair dan masukkan kiub ikan bilis jika guna. Masak hingga rebung empuk. 
  3. Kecilkan api, dan masukkan telur ikan, biar telur ikan masak dan berhati2 terbalikkan, dan biar mendidih perlahan. Tuang pati santan dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit, dan biar masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu hingga telur ikan masak. Biar sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ulam2man dan sambal belacan.

Post a Comment

3 Comments

  1. kalau goreng garing2.... pun sedap. teringat cerita batu belah batu bertangkup.. kalau telurnya saiz ini mau si ibu tak merajuk hehehe

    ReplyDelete
  2. wahhh sedap 3x
    mak selalu masak kalau ade telur ikan heheeeeh

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.