FRESH FRUIT CHEESE TART...

rsz_fresh_fruit_cheese_tart

Salam semua. Entri kali ni che mat nak berkongsi satu resipi pastry yang sedap dan amat sesuai bagi penggemar2 cheese. Tu hari masa di Tesco, tatau pasai apa gatai tangan pi ambik blueberry, strawberry dan fresh cherry, tapi fresh cherry tu che mat tak masukkan dalam ni, sebab tak ngam. Kalau bluberry dan strawberry tu boleh lah. Mesti ada yang kata...alaa susah lah nak buat, leceh lah nak bikin pastry dia. Hmmm, tak susah mana sangat dan untuk pastry tu anda boleh buat lebih dan simpan dalam peti sejuk. Macam apa yang anda nampak ni. Pastry dia che mat buat beberapa hari lepas. Dan simpan dalam peti sejuk. Bakinya che mat buat lah apa yang anda nampak ni...menarik kan...bukan saja menarik, tapi rasa dia...ummphhh!!!...

rsz_fresh_fruit_cheese_tart1

Kali ni che mat guna acuan tart berukuran 7 inci. Acuan yang jenis loose bottom. Fresh fruit cheese tart ini agak kaya tapi in sha Allah tidak memuakkan, kerana penggunaan buah2 segar yang menyeimbangkan rasa cheese tadi. Tart yang telah masak dan sejuk perlu disimpan dalam peti sejuk sekurang2nya 2 jam. Sesuai untuk hidangan majlis2 formal, Dan kalau majlis anda bertemakan English ia paling sesuai, nampak ngam sangat. Ada beberapa langkah yang perlu anda buat, seperti blind bake..ia itu, proses membakar kulit tart dalam keadaan kosong. Yang tu kita cerita nanti...Jangan malu2 untuk mencuba ok, pasti ia menjadi kebanggaan anak2 dan suami anda nanti...

BAHAN-BAHAN PASTRY :-)
300 gram tepung gandum
120 gram mentega sejuk, didadu kecil
40 gram lemak sayur sejuk, didadu kecil
1 camca besar gula aising
1/3 camca teh garam halus
4-5 camca besar air ais

BAHAN-BAHAN INTI CREAM CHEESE :-)
160 gram cream cheese
20 gram mentega
4 camca besar whipping cream
1 camca besar gula aising
1 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
100 gram fresh bluberry
10 biji strawberry, belah 4 setiap 1
Strawberry filling secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK PASTRY :- Satukan tepung, garam dan gula aising dalam mangkuk adunan. Masukkan mentega dan lemak sayur. Gaul ramas dengan hujung jari hingga mendapat adunan seakan2 serbuk roti. Masukkan air ais sedikit demi sedikit sambil diadun hingga menjadi doh yang tak melekat dimangkuk adunan (jangan terlebih uli). Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik cling dan dinginkan dalam peti sejuk selama 40 mini.
  2. UNTUK INTI CREAM CHEESE :- Putar cream cheese, mentega dan gula aising hingga berkrim. Masukkan kuning telur dan esen vanilla, putar hingga kembang dan licin. Tambah whipping cream dan putar hingga sebati. Ketepikan...
  3. UNTUK FRESH FRUIT CHEESE TART :- Keluarkan doh dari peti sejuk dan bahagi dua, simpan sebahagiannya untuk kegunaa lain. Tabur tepung pada meja kerja atau gunakan sekeping plastik bersih dan alaskan pada meja kerja. Canai doh tadi setebal kurang lebih 0.3 cm, pasti tabur sedikit tepung semasa anda mencanai untuk mengelakkan ia lekat pada kayu penggelek @ torak.
  4. Alihkan doh ke atas acuan tart, kemas kan doh tadi dan potong bakinya. Kemudian cucuk permukaan kulit tart, letak sehelai kertas minyak atasnya dan taruk benda berat (seperti kacang merah atau kacang soya yang mentah). Bakar pada suhu 190C selamat 20 minit, pastikan kedudukannya pada rak bawah oven anda. Lepas 20 minit, alihkan kertas dan kekacang, sambung bakar lagi selama 6 - 7 minit. 
  5. Keluarkan kulit tart dari oven. Sapu dengan strawberry filling pada dasar kulit tart, tabur sedikit hirisan strawberry dan blueberry. Tuang inti cream cheese atasnya dan ratakan. Tabur baki buah strawberry dan blueberry atasnya dan bakar selama 25 minit atau hingga masak. 
  6. Keluarkan dari oven, biar sejuk dan simpan dalam peti sejuk selama 2 jam. Keluarkan tart dari acuan, ayakkan sedikit gula aising sebagai hiasan (jika suka) dan bolh hidangkan untuk minum petang....Selamat mencuba!!

Post a Comment

6 Comments

  1. huwaaa... che mat.. sedapnya..
    petang petang cenggini dpt pulak cheese tart ni mesti best.. kat luar hujan pulak tu..

    bila boleh order delivery ni ek? hahahaha..

    ReplyDelete
  2. Salam cik mat,
    Lemak sayur tu apa ye? Adakah sama dgn krimwell?

    ReplyDelete
  3. @nurlidiah ghazali - lemak sayur tu shortening dan ada juga yang panggil spray. Krimwell pulak salah satu jenis lemak sayur tapi untuk kegunaan membuat buttercream....

    ReplyDelete
  4. msti cuba..resepi dr cm x pernh mnghmpakan..byk pahala cm..

    ReplyDelete
  5. Sedapnye cik mat..melompat2 baby dalam perut ni nak merasa. hihihi.

    Jemput tengok pisau jamie oliver:
    http://prettyvrach.blogspot.com/2014/12/jamie-oliver-funky-knife-set-review.html

    ReplyDelete
  6. Salam.. cik mat, pastry tu kalau kita buat egg tart ke jadi tak?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.