BEN ASHAARI

Monday, December 1, 2014

ASAM PEDAS IKAN TERUBUK

rsz_assam_pedas_ikan_terubuk
Assalammualaikum, salam Isnin. Asam pedas dengan orang Johor berpisah tiada. Tapi tu che mat lah, orang lain mungkin tidak. Asam pedas hidangan yang menggamit selera. Bila sebut asam pedas, ia sendiri telah memberi identiti pada masakan tersebut, ia itu mesti ada rasa masam dan pedas. Selain ikan parang yang punya tulang berselirat, ikan terubuk juga sama, tapi lebih halus. Selain dibakar atau digoreng, ikan terubuk sedap dibikin asam pedas. Che mat guna seekor ikan bersaiz sederhana yang dipotong pada 3 bahagian. Ikan perlu dibuang sisiknya, dibersihkan terutama dibahagian dalam perut ikan untuk mengelakkan rasa pahit (buang bahagian bewarna hitam dalam dinding perut ikan ketika mencuci). Kemudian perap dengan jus limau nipis 10 minit. Kali ni che mat masukkan terung, bendi dan kacang panjang. Kacang tu sebab berbaki 3 tangkai, dari menyemak, che mat lempo kan masuk dalam asam pedas...habis cerita. Ok kalau nak mencuba, resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan terubuk, saiz sederhana
4 batang bendi, cuci dan toskan
1 biji terung ungu saiz kecil
3 tangkai kacang panjang (optional)
1 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1/2 kiub pati ikan bilis
1/2 camca besar pes asam jawa
1/4 camca teh lada hitam tumbuk
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1/2 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan terubuk dibuang sisik, siang dan kerat 3. Perap dengan jus limau nipis selama 10 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Terung dibelah 2 dan potong pada 3 bahagian. Kacang panjang dikerat pendek. Bendi dikerat 2 (potong sebelum anda masukkan ke dalam asam pedas). Ketepikan..
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak dalam periuk. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan tambah cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah pes asam jawa dan kacau rata. Tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), biar mendidih, masukkan kiub ikan bilis, bunga kantan, terung, kacang panjang dan bendi. Kacau dan boleh masukkan ikan. Biar mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan serbuk lada hitam. 
  4. Masak hingga sayur lembut dan ikan masak. Jika suka lebih kuah, boleh tambah sedikit air panas. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, telur dadar dan ulam2man.


9 comments:

Kakzakie said...

Ini masa makan mesti asyik berlawan dgn tulang ikan ajelah CM. Kalau kakak dpt kakak makan sayurannya aje termasuk kacang panjang yg CM lempor tu haha...

azimah mohd zainuddin said...

Ikan terubuk masak tempoyak, masak asam dengan bakar memang sedap. Tapi nak makan kena rajin cari tulang :)

http://www.lovehutladyvitamin.com

azimah mohd zainuddin said...

Ikan terubuk masak tempoyak, masak asam dengan bakar memang sedap. Tapi nak makan kena rajin cari tulang :)

http://www.lovehutladyvitamin.com

Shiela said...

sedapnya Mat.. :b

Mama Wardina said...

salam cik mat..lamanya rasa tak berblogwalking...xtaula cik mat kenal ke tak sy lagi..dlu miszlullaby yang selalu dok main dengan snowman..sekrang da jadik mak orang da..heheheheh...cik mat sihat?masih aktif seperti dulu ye..terliur tgk asam pedas ni :)

Najib Ariyan said...

saya suka statement yg awal tu... orang Johor ngan asam pedas berpisah tiada... apa pun masak asam pedas mesti saya suka... ayam lah daging lah tapi paling suka of course ikan... febret masih lagi ikan parang

timm bill said...

lain btul asam pedas johor dgn kedah..hihi..xpenah mkn asam pedas johor lagi..mcm msak cabai, org kedah kta..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam MG..sedapnya asam pedas..nambah2 nasik nih!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Mat..minta izin copy resepi SUP SAYUR, UDANG DAN BEBOLA IKAN yer.
T/Kasih

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.