ASAM PEDAS IKAN TELUR BUNGKUS...

rsz_asam_kembung_telo_ikan

Assalammualaikum, salam Rabu semua. Cuaca dari pagi sampai masa che mat menulis entri ini mendung dan redup, nyaman saja, tapi alhamdulillah tidak hujan. Mula2 plan nak cuti masak, sebab pagi tadi ke Kluag sekejap (dalam masa sama sempat juga rembat barang2 lama di kedai feberet che mat...ehemm). Memandangkan pergi tak lama dan sampai rumah dalam jam 12.30 tengah hari, che mat sempat masak sejenis saja lauk. Menu paling kerap dimasak dan cukup sinonim dengan masyarakat Malaysia amnya dan mat gebu khususnya iaitu asam pedas. Che mat guna 3 ekor ikan kembong saiz besar yang beli di pasar Batu Pahat, tempoh hari. Dan ingat tak semalam che mat masak gulai telur ikan?. Baki nya bonda suruh masukkan dalam asam pedas....

rsz_asam_kembung_telo_ikan1

Ikan kembong segar memang enak kalau dimasak apa saja. Selain asam pedas, boleh juga dibakar, dimasak singgang atau dibuat pais. Untuk mendapat asam pedas yang enak, guna cili kering yang baru dikisar. Gunting cili tadi, cuci dan rebus sekejap, toskan kemudian kisar halus. Che mat kerap guna kiub ikan bilis dalam masakan. Dan anda tak perlu tambah serbuk perasa, tapi terpulang pada selera masing2. Satu lagi kalau asam pedas kalau ditaruk sedikit lada hitam, ia memberi rasa hangat dan berangin. Bercerita pasal telur ikan tu pulak, untuk mendapat aroma lebih wangi, che mat bungkus dengan daun kunyit dan ikan dengan benang. Pastikan guna benang yang diperbuat dari kapas. Terung dan tomato dimasukkan juga sebagai tambahan. Resipi amat mudah dan biasa2 saja. Bagi anda yang tak biasa masak, jomm che mat kongsikan resipinya...

telo ikan

Contoh telur ikan yang telah dibungkus dengan daun kunyit dan diikat benang kapas.

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ikan kembong saiz besar
1 biji terung ungu
1 biji tomato saiz besar
1 kuntum bunga kantan
3 keping telur ikan (che mat guna telur ikan kurau)
3 helai daun kunyit saiz besar
Benang untuk mengikat
2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca besar pes asam jawa
1/2 kiub pati ikan bilis
3/4 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca teh lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
3 keping hirisan halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Terung dibelah 2, kemudian kerat 3 setiap belahan, rendam. Tomato dibelah 6 dan bunga kantan dibelah 2. Telur ikan dibersihkan, kemudian bungkus dengan daun kunyit dan ikat denga benang kapas seperti dalam gambar. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak masak, tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan masak sekejap. Masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 1 liter), biar mendidih. Tambah kiub ikan bilis, bunga kantan dan telur ikan yang telah dibungkus tadi. Kacau perlahan dan biar masak selama 5 minit.
  4. Masukkan ikan dan terung. Kacau perlahan (jika kurang kuah, tambah sedikit lagi air). Perasakan dengan garam secukupnya, sedikit gula dan tambah lada hitam kisar. Akhir sekali masukkan tomato, kacau perlahan2 dan biar masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.