BEN ASHAARI

Saturday, November 15, 2014

TUNA SANDWICH, MENU ORANG MALAS...

rsz_tunaa_sandwich
Salam semua, kalau che mat kata ini menu orang malas, mesti ramai yang tak setuju. Tapi pada che mat memang ini menu orang malas, sebab apa? Sebab ia memang senang gilerrr nak buat. Semua bahan2 ready made dan sedikit sayur2 segar. Tapi itu pun ada yang mengeluh bila nak buat. Nak mak juga yang buatkan, walhal boleh saja buat sendiri. Ni pendapat che mat lah..anak2 tak salah kita didik buat benda2 mudah, seperti sandwich ni. Jangan leer nko ajo buat cekodok kalau budak2 tu masih belom mampu, yang tu saja nak cederakan diaorang..Minyak panas weyy!!!, jangan memain. Che mat kalau ada anak dara, takde dee nak kasi dia buat2 cekodok sangat, buatnya kena minyak kat jari mulus dia nanti, dah tak cantik masa nak sarung cincin, mengerutu semacam. Tapi kalau dah besar melunjai tu takpe lah, buat guna sudu...jangan guna tanganm ok. Sandwich pun perlu ke nak resipi?..Eh..eh..ehh..mestilah...nak2 budak ini, kalau tak kasi resipi...tah hapa2 jadinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping roti sandwich (che mat guna loaf bread, kemudian potong 4 keping)
4 helai daun salad 'butterhead', cuci dan toskan. Hiris kasar
2 keping keju cheesedale atau keju pilihan anda
8 keping hirisan tomato
8 keping hirisan timun
Sedikit hirisan bawang besar untuk hiasan
1 tin tuna dalam tin, ditos dan hancurkan*
2 biji jeruk gherkins, cincang halus*
1 ulas bawang putih, cincang halus*
1/4 camca teh lada hitam kisar*
3 camca besar mayonnaise*
1 biji limau kasturi, perah jusnya*(*disatukan dan gaul rata)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ambil sekeping roti, Salad butterhead yang dihiris tadi, dibahagi dua bahagian. Susun sebahagian salad atas roti. Ambil sekeping keju potong dua dan susun atas salad tadi. Kemudian susun pula hirisan tomato sebanyak 4 keping.
  2. Tambah hirisan timun atas tomato, juga 4 keping. Kemudian sudukan bancuhan tuna atasnya, yang ni ikut suka anda, nak banyak mana. Akhir sekali tabur bawang besar yang dihiris kecil, tutup dengan sekeping roti lagi. Buat kaedah sama untuk baki roti dan bahan2. Sedia untuk dihidangkan..


6 comments:

Lisa Nurulain said...

malas bukan sebarang malas.. malas pon sedap gak sandwich tu :'(

Syira Masyiramaro said...

Kalo org malas, dia just letak tuna,salad,timun dan bawang jeee then terus ngapppp!;)

SELAMAT HARI DIABETES SEDUNIA 2014

kerusiburok said...
This comment has been removed by the author.
ainun m said...

ini menu orang malas tapi ada rajin skit..hehe

Faez Fathie said...

woaaa.sedapnyaa.se malas2,se simple2 macamni tengok pon dah terliur.adoi.

MunSiKettod said...

blog walking kat sini pagi2 buta..sapa suruh?? huhhu..kan dah lapar ni...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.