BEN ASHAARI

Wednesday, November 19, 2014

SUP SAYUR, UDANG DAN BEBOLA IKAN...

rsz_sop_sayur
Salam semua, entri kali ni yang paling mudah, yang ringan2 saja. Selain sedap dimakan bersama nasi, sup sayur macam ni juga enak dihirup begitu saja. Ini che mat masak untuk che mat saja, sebab ada yang tak nak. Maklumlah, sedap di tekak kita, mungkin tidak di tekak orang lain. Tapi kan, masa makan, laku pulak menu che mat ni....ehem...ehem, jadi jangan lah pandang rendah pada menu2 sempoi macam ni, Che mat guna sawi yang batangnya putih dalam 400+ gram macam tu, selain 10 biji bebola ikan dan beberapa ekor udang bersaiz sederhana. Kulit udang che mat rebus dan ambik airnya untuk kuah sup sayur. Tambah lada hitam serbuk dan beberapa titik minyak bijan, part minyak bijan ni tak yah letak pun takpe. optional....Ok bagi yang tatau nak masak sup sayur style che mat ni, meh kita lihat resipi dan jangan lupa singgah di blog pilihan DTS, di sini...Terima kasih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram sawi putih (batang warna putih)
15 ekor udang saiz sederhana
10 biji bebola ikan (che mat guna jenama "Mushroom")
4 biji bawang merah kecil, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 kiub pati ikan bilis (optional)
1/2 camca teh serbuk lada hitam (aji-shio)
Beberapa titik minyak bijan (optional)
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun bawang, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dikupas kulitnya, cuci dan toskan. Kulit udang dicuci, tos dan masukkan ke dalam periuk. Tuang 1 liter air dan rebus selama 10 minit kemudian tapis. Sawi di cuci, kemudian siang berasingan batang dan daunnya. Bebola ikan dibelah 2 setiap satu (kalau anda nak guna sebiji2 pun boleh). Ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak dalam periuk. Tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum, masukkan udang, kacau rata dan tuang air rebusan kulit udang tadi. Kacau dan biar mendidih. Jika perlu boleh tambah sedikit lagi air.
  3. Masukkan batang sawi, bebola ikan dan kiub ikan bilis (jika guna), masak sekejap dan tambah daun sawi. Perasakan dengan garam secukup rasa dan lada hitam serbuk. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Taburkan hirisan daun bawang dan tititkkan beberapa titis minyak bijan sebelum dihidangkan bersama nasi atau dimakan begitu sahaja.


4 comments:

kerusiburok said...

uih sedap nim. sup sayur buat dinner! sesuai sgt tak perlu mkn nasi. --kerusiburok--

Eny Abdullah said...

suka sup sayur mcm ni... mmg sedap. kalau makan selalu letak nasi dalam mangluk sayur tu sekali dah tu hirup jee....

Amalina Mazlan said...

My favourite alhamdulillah bes :)

Amalina Mazlan said...

My favourite alhamdulillah bes :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.