SPAGHETTI WIF SCALLOP

rsz_spaghetti_scallop
Assalammualaikum, salam Rabu, che mat kongsikan dengan anda satu resipi mudah. Bosan gak makan mi goreng, mi hoon dan sebagainya. Sekali2 kita makan spaghetti pulak. Che mat bikin semalam untuk sarapan. Dalam entri lepas che mat ada cerita pasal scallop tu kan. Selain masak sambal hari tu, che mat ambik dan masak sama spaghetti. Tapi tu lah, spaghetti 'asli' takde che mat guna angel hair. Kalau anda buat guna spaghetti yang betul ok, baru comey, Yang halus ni pun boleh cuma kurang menyerlah, dah rupa mi hoon saja. Ini resipi senang cuba bahan2 tu lain sikit lah dari bahan2 yang anda guna untuk mi goreng, dah nama pun spaghetti yea dak...

rsz_spaghetti_scallop1
Mana che mat dapat idea ni?..Ok, sebenarnya dah lama juga skodeng blog Kak Azie Kitchen yang bukan saja anggun tapi hmmm, handal ok masak2. Tapi che mat tambah black olive atau buah zaitun hitam. Ada yang tanya mana nak cari buat zaitun/olive dan capers tu? Kat Tesco, Mydin, Giant, Aeon dan pasaraya2 besar in sha Allah ada. Dan memang sesuai kalau masukkan dalam spaghetti. Kalau bikin spaghetti olio, sedap masukkan buah zaitun hitam atau hijau. Jika ingin mencuba, che mat sharekan resipi seperti dibawah ini yea...jommm!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak spaghetti
10 biji scallop segar (atau ikut suka)*
1/2 camca teh serbuk lada hitam*
Secubit garam*(*disatukan dan perap sekejap)
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
8 biji black olive
10 biji tomato ceri, belah 2 setiap 1
1/2 caca teh herba oregano kering
1 camca teh chili flakes
1 camca besar mentega
1 camca besar cincangan daun parsley
Garam secukup rasa
Minyak zaitun untuk menumis

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Didihkan air, kemudian masukkan 1/2 camca teh garam. Kemudian masukkan spaghetti dan rebus hingga lembut. Toskan (simpan sedikit air rebusan spaghetti tadi) dan gaul spaghetti dengan minyak zaitun, ketepikan
  2. Panaskan 1 camca besar minyak zaitun dalam kuali non-stick. Masukkan scallop tadi dan goreng atau 'saute' dengan api sederhana hingga perang keemasan pada kedua2 belah (kurang lebih 1- 2 minit, jangan lama2 nanti scallop jadi liat). Angkat dan ketepikan.
  3. Masukkan mentega dalam non-stick pan (pan yang sama untuk anda saute scallop tadi), kacau rata. Kemudian tumis bawang besar, bawang putih dan tomato ceri hingga layu dan perang. Masukkan chili flakes dan oregano, kacau rata. Masukkan spaghetti dan gaul rata, tambah sedikit air rebusan spaghetti (dalam 2-3 camca besar). Kacau rata.
  4. Tambah garam secukup rasa dan masukkan scallop, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Masukkan daun parsley, gaul rata dan boleh hidangkan segera... Selamat mencuba!!.

Post a Comment

12 Comments

  1. Assalam chemat,
    masysallah memang sedap akak tengok ni..harus ku cari scallop juga nanti..:)

    ReplyDelete
  2. mana nak cari scallop ni.. sedapnyee tengok bergolek golek atas spagetti tu...

    ReplyDelete
  3. Rajin tul CM buat spaghetti plk...en somi dr isnin request..smpai skrg bini dia ni xmsak lgi...ptg ni dh kena buat dh...

    ReplyDelete
  4. Makan spagetti guna chop stick,bertambah sedap rasanya sebab boleh berangan haha..

    ReplyDelete
  5. Scallop tu nampak menyelerakan :)

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    ReplyDelete
  6. Sangat menyelerakannnn. Bila lah dapat makan masakkan mat gebu... huaaaaaa

    ReplyDelete
  7. Terliur pula nampak. Sedapp...

    ReplyDelete
  8. http://www.extreme9999.com/yayahgold

    ReplyDelete
  9. sedapnya tengok... gambar yg cantik jadikan makan tu power betul menarik perhatian...

    ReplyDelete
  10. Omaigodddd Cik mattttt .. berjoget tummy kakchik tengok Spagetthi nih.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.