BEN ASHAARI

Thursday, November 20, 2014

SAMBAL REBUNG CILI HIJAU...

rsz_rebung_cili_hijau
Salam semua, entri kali ni yang mudah dan che mat kasi tau awal2, ini bukan che mat yang masak tapi bonda yang masak. Heran kan, kalau mak kita masak, campak2 aje pun dah sedap, tapi sempat juga lah memerhatikan cara memasaknya. Memandangkan stok rebung madu masih ada, dan kalau nak masak lemak, rasa jemu jugak, boring. Jadi apa kata kita oter jadikan ia sambal cili hijau. Cili hijau tu pun bukan beli, tapi petik kat pokok. Saiz cili dia kecil2 dan panjang, kata orang ini cili akar, dah jimat duit. Untuk perencah bonda guna ikan bilis tamban yang telah dibersihkan terlebih dahulu, pastikan tulang bahagian tengahnya dibuang. Kalau anda suka pedas, boleh tambah beberapa biji cili padi. Sedap dimakan dengan nasi panas. Teringat dulu, kata bonda, menu macam ni lah yang selalu arwah datuk bawak bekal ke kebun. Resipi senang dan katalah takde rebung, anda boleh ganti dengan sengkuang atau kentang. Sebelum tu sudi2 singgah dulu ke blog pilihan DTS di sini...Terima kasih..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram rebung madu yang telah siap direbus
4-5 biji cili hijau, hiris kasar
1 genggam ikan bilis tamban, direndam
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci belacan, dibancuh dengan sedikit air
1/2 camca teh pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar, kata bonda nak sedap guna minyak yang telah anda guna untuk goreng ikan atau ikan masin, tapi bukan yang dah hitam legam tu yea). Tumis bawang besar, bawang putih dan cili hijau hingga harum dan bawang layu.
  2. Masukkan ikan bilis tamban (pastikan ikan bilis tamban anda rendam terlebih dahulu, buang sisiknya, belah dua dan buang tulang tengahnya). Gaul rata dan masukkan bancuhan belacan dan pes asam jawa. Kacau rata.
  3. Masukkan rebung dan tuang sedikit air (anggaran 1/3 cawan), kacau dan masak hingga kering sedikit. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau anda guna serbuk perasa, tak perlu letak gula). Kacau rata, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.


3 comments:

Lulu Caldina said...

huhu memang menyelerakan :)

Hamidi SP said...

Sedap..wahaha

ummi aqilah (LM) said...

Sedapnya.. Dah la rebung, guna ikan tamban pula. Nyum nyum

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.