BEN ASHAARI

Monday, November 24, 2014

LEMAK CILI PADI BABAT SAMA REBUNG..

rsz_babat_and_rebung
Assalammualaikum, salam semua. Mula2 malas dah nak buat entri yang ni, sebab dah selalu sangat buat. Dah berpuluh kali jadi entri blog. Tapi kalau nak tunggu menu yang lain, memang entah bila lah baru boleh update. Dah blog memang diisi dengan menu2 harian, jadi tak mustahillah ia berulangkali ditayangkan (tapi bukan ulang tayang gambar lama, yang ni baru masak). Ada yang tak biasa makan babat dan rasa pelik, boleh ke masak sama rebung. Che mat dulu pun tak biasa makan, tapi sebab tengok bonda selalu masak, maka kebiasaan itu telah ada. Rasanya sedap, kenyal2 lembut tapi anda kena lah rebus dulu, kemudian baru boleh dimasak sama rebung. Dan, anda ada pilihan samada nak guna rebung jeruk atau rebung segar. Kalau rebung jeruk, toskan dulu, kemudian cuci bersih dan rebung jeruk selain ada rasa masam, bau dia juga agak boleh memingsankan, tapi sedap..ehemmm..ok jom kita lihat resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg babat lembu @ perot tuala, cuci bersih*
1 inci halia, diketuk*
3 ulas bawang putih*(*disatukan dan rebus hingga babat lembut, tos dan sejukkan)
800 gram rebung yang telah siap direbus dan toskan
3 btang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1500 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1/3 cawan cili padi kampung, kaler hijau
2 inci kunyit hidup
1 inci halia
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Babat yang telah sejuk dipotong kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama rebung, serai, bahan2 kisar halus dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masak hingga rebung lembut.
  2. Masukkan asam gelugor dan tuang pati santan. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga mendidih. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Masukkan daun kunyit, kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..

5 comments:

Eny Abdullah said...

jilat screen!!!!! sedapnyeee
http://enyyusnizar.blogspot.com/

Hamidi SP said...

Aduhai sedapnya..

Najib Ariyan said...

huiii sedapnya... dulu pernah ejek Dollah Salleh sebab makanan kegemaran dia ialah masak lemak... skrg saya dah kena penyakit tu... suka sangat masak lemak tapi yg kaler kuning lah... pedas ladi suka

Nur Inani said...

sedapnyaa :)

musa nora said...

suka babat..tp xpernh msak sndri..mak xpernah masak..e2 yg xbrapa reti tu..cuba che mat bt entri psal babat..cra nk basuh..hirisnya dll..tq cm..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.