ASAM PEDAS TENGGIRI SAWI JERUK..

rsz_tenggiri_asam_pedas

Assalammualaikum, salam Isnin. Menu asam pedas memang tak menjemukan. Dan bagi che mat secara peribadi, asam pedas menjadi hidangan kegemaran sejak dulu lagi. Teringat masa kecik dulu, masa tu bonda che mat suka masak asam pedas ikan cekik leher atau ikan selar kuning, dan kalau masak mesti bonda akan masukkan nenas. Masa tu che mat tak suka kalau asam pedas ada daun kesom, suka asam pedas tanpa daun kesom atau pun bunga kantan. Pernah satu hari, kuah asam pedas kering asyik kena punggah saja. Sampai che mat nangis okeh, merajuk..masa tu merajuk memang comel sangat, kalau sekarang ni merajuk macam tu, buruk gilerrr...

rsz_tenggiri_asam_pedas1
Ikan tenggiri antara ikan yang che mat suka dan memang molek dimasak asam pedas. Sawi jeruk memang gandingan serasi untuk asam pedas. Ia menjadi kebiasaan di Johor kalau masak asam pedas dicampur dengan sawi jeruk. Che mat lebih gemar sawi jeruk yang dipotong kasar. Bagi masyarakat Bugis, asam pedas antara hidangan yang mereka masak ketika perayaan, biasanya asam pedas ikan parang dan dihidangkan bersama burasak dan lepat loi....betul kan orang Bugis sekelian...ehem...tapi dia ni che mat tatau lah ada keturunan Bugis ke tidak...Jomm kita masak asam pedas..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 keping ikan tenggiri, cuci bersih dan toskam
Sawi jeruk secukupnya, potong kasar dan rendam
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 genggam daun kesom
3/4 camca besar pes asam jawa
1 1/2 senduk nasi cili kisar
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 kiub pati ikan bilis (optional)
1/2 camca teh serbuk lada hitam
3 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, hiris
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskankan 1/3 cawan minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih hiris hingga harum dan bawang perang. Masukkan bahan2 kisar halus dan serbuk kunyit. Kacau rata dan masak hingga wangi. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 1200 ml). Kacau dan biar mendidih. Masukkan sawi jeruk (tos dan perah), bunga kantan dan kiub ikan bilis, jika guna. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tambah ikan dan kacau perlahan. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masukkan serbuk lada hitam dan daun kesom. Kacau dan masak hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, telur dadar dan ulam2man..

Post a Comment

3 Comments

  1. Kecur air liur..huhu

    ReplyDelete
  2. sedap tu..makan tghari mau abis seperiuk nasi.. hihi

    Menyelerakan! Mohon share resepi ni ye admin..

    Jemput ke blog saya :
    http://norzuryati.blogspot.com

    ~perkongsian tentang kisah hidup, rumahtangga, anak2 yg comel, tips kesihatan, tips kecantikan dan lain2 :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.