BEN ASHAARI

Thursday, October 16, 2014

SEKADAR MI HOON KASAR GORENG...

rsz_mie_hoon_kasar
Ini sebenarnya sarapan yang che mat bikin pagi Selasa tu hari, dan plan asal nak keluarkan malam semalam. Konfiden giler ingat dan jadikan autopost, rupanya tak tulis apa2 pun. Jadi che mat jadikan entri untuk petang ni, bolehlah kan. Perasan tak saiz mi hoon dalam gambar tu?...Besar2kan, seakan2 spaghetti angel hair. Mi hoon kasar ini diimport dari Vietnam dan che mat test goreng seperti mi hoon biasa dan hasilnya?...Ok lah secara jujur, che mat lebih suka mi hoon biasa tu. Dan yang jenis kasar macam ni lebih sesuai untuk mi yang berkuah seperti mi hoon sup. Tapikan bila dah goreng, takkan nak kata tak sedap, yea tak....

rsz_mie_hoon_kasar1
Mi hoon kasar ni, che mat hanya rendam hingga lembut, tapi makan masa sikit lah sebab saiznya lebih kasar dari mi hoon biasa. Kalau nak celur sekejap pun boleh. Dan seperti selalu. che mat guna sambal tumis untuk goreng mi. Ada yang tanya resipi sambal tumis tu nak buat macam mana?, Anda buat macam sambal tumis biasa saja, lepas tu simpan dalam peti sejuk, tapi pastikan anda tumis dengan minyak yang lebih dan masa simpan, pastikan sambal tenggelam dalam minyak. Bila nak guna anda cedok sambal dia saja, minyak tu tak perlu, atau boleh guna untuk tumis bawang. Pasti akan memberi rasa yang berlainan pada mi hoon goreng anda.....Jomm kita goreng mi hoon kasar!....

BAHAN-BAHANNYA :-)
Mi hoon kasar secukupnya (kurang lebih 200 gm)
150 gram taugeh, dibersihkan, cuci dan toskan
1 cekak kucai, potong pendek
Udang segar secukupnya (che mat guna udang saiz besar dan che mat potong kecil)
8 biji bebola ikan, belah 2 setiap 1
1 genggam isi kerang
2 camca besar sos cili JALEN
4 camca besar sambal tumis
4 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 biji telur, dipukul sedikit
Sos ikan secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
Limau kasturi untuk dimakan bersama mi hoon goreng

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Rendam mi hoon hingga lembut, toskan. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan sos cili. Kacau rata dan masak sekejap, guna api kecil dan kacau selalu (tak perlu masak lama sangat sebab sambal tumis tu memang dah masak).
  2. Masukkan udang, isi kerang dan bebola ikan. Kacau rata dan masak hingga udang berubah warna, tolak ke tepi kuali. Masukkan telur dan biar kental, kemudian kacau hancur. Gaul rata dan masukkan 1 camca besar sos ikan, 
  3. Masukkan mi hoon, gaul hingga mesra. Tambah taugeh dan kucai, gaul lagi hingga rata. Rasa dan jika perlu baru tambah lagi sos ikan secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang, hirisan cili merah dan bawang goreng. Perah jus limau kasturi sebelum dimakan, jika suka...

4 comments:

Zaza Abdul Latif said...

mihun kasar sesuai jg utk laksa sarawak.. haritu try buat pakai angle hair.. ermm boleh lah.. :D

Akif Imtiyaz said...

Wahh nampak sedap dan menyelerakan ......

Anil Wanina said...

nyum... che mat nye menu tak penah mengecewakan.. tengok saja dah mampu buat saya lapar... ^_^

Yusnira Zakaria said...

Masak apepn nmpk sedap..meh singgah ke http://mmama2754.blogspot.com/

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.