PUCUK PAKU TUMIS SAMA UDANG...

rsz_pucuk_paku_tumis_udang
Assalammualaikum. Ada waktu dan ketika mood masak ke laut cina selatan sangat dalam erti kata lain, malas. Bila dah malas, masak ala kadar pun dah ok sangat. Contohnya macam entri yang ni, che mat cuma tumis pucuk paku hijau (atau pucuk paku perak) dengan udang. Lepas tu boleh makan sama nasi panas, dan sertakan sambal belacan, telur dadar dan ikan goreng. Kira ok sangat2 dah. Pucuk paku perak dalam 3 cekak, mungkin nampak banyak, tapi percayalah lepas anda masak, ada leerr semangkuk dan sesuai untuk makan 5 orang. Udang tu anda boleh ganti dengan sotong atau ikan bilis, bila dah ganti toksah pulak guna nama pucuk paku tumis sama udang, tukar lah dengan nama yang sesuai mengikut rencah yang anda guna. Mana yang tak reti atau ragu2 nak masak pucuk paku kasi sedap..meh sini che mat ajar...jomm ke dapur..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cekak pucuk paku perak @ pucuk paku hijau
10 ekor udang saiz besar (nak tambah lagi pun boleh)
1 camca besar sos tiram
Sos ikan secukup rasa
1/3 cawan air

BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 biji cili hijau
1 biji cili merah
1/2 kiub pati ikan bilis

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Pucuk paku diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Udang dikupas kulit, cuci bersih dan toskan. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan sos tiran, kacau dan tambah udang. Masak hingga udang bertukar warna. Tambah air, dan biar sekejap. Masukkan pucuk paku dan gaul rata. Masak hingga pucuk paku lembut, tapi bukan sampai lembik. Tambah sos ikan secukup rasa, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar, sambal belacan dan ikan goreng..yumm....yummm..

Post a Comment

1 Comments

  1. asalam..link kan semuala baru pemulihan blog yang rosak hari tu..tq.terbaik dapur tanpa sempadan

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.