PETOLA BANTAL TUMIS SAMA UDANG.

rsz_petola_bantal_goreng
Assalammualaikum....salam semua. Anda plan masak apa hari ni?..Che mat masak yang mudah saja, tapi untuk entri ini che mat kongsi menu semalam. Anda pernah makan petola bantal?...Ia sama macam petola segi, tapi dari segi rasa, petola bantal lebih manis rasanya. Satu lagi kelebihan petola bantal, pokok dia sekali anda tanam, boleh tahan bertahun2. Serangga pun kurang minat dengan petola bantal. Kebiasaannya che mat akan masak tumis air atau masak lemak, tapi semalam kita cuba goreng dengan udang. Alhamdulillah, sedap you!...masak ni lepas tu anda goreng ikan, ada sambal belacan dan telur dadar...bessnya, makan sama nasi panas yang dimasak lembut sedikit. Kalau tak suka udang, boleh ganti dengan ikan bilis. Soo hoon tu optional, kalau tak suka, tak perlu letak....Resipi memang mudah dan bahan2nya tidak banyak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji petola bantal, saiz sederhana (contoh di sini)
1/2 cekak soo hoon
10 ekor udang bersaiz besar
1 camca besar sos tiram JALEN
Garam secukup rasa
1/3 cawan air

BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas petola, cuci dan belah 2. Hiris sederhana tebal untul setiap belahan. Soo hoon dipotong pendek dan rendam hingga lembut. Udang dikupas kulitnya, belah belakang dan buang urat, cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bahan2 tumbuk hancur hingga harum. Masukkan sos tiram dan kacau rata. Tambah udang, masak hingga udang berubag warna. Tuang air dan biar mendidih.
  3. Masukkan petola, kacau rata dan biar petola lembut sedikit. Masukkan soo hoon (toskan), gaul rata dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng, sambal belacan dan telur dadar..

Post a Comment

3 Comments

  1. Salam, CM.. akak tahu petola satu jenis aje.. cer tunjuk cemana rupa dua2 petola tu seketul2...
    ???

    ReplyDelete
  2. Assalam Mat..

    Kesahnya ada petola lain yer, aku selalu nampak jual petola yang biasa tu...kulit kasar tu...yg ni nampak mcm petola dia licin je ek kulitnya...

    Nak try juga la cari, anak aku suke makan petola rebus bening telur tu;...

    ReplyDelete
  3. Pernah jumpa petola ni kat kedai, tokei kedai offer..ckp x reti makan!!!! hihihi..lepas ni bolehla try, takut tgk petola bantal ni kulit luar dia licin cam ulor kan CMG????

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.