BEN ASHAARI

Monday, October 13, 2014

MI KARI UDANG SENJA KALA...

rsz_mi_kari_senja_kala
Assalammualaikum.  Salam semua, baru berkesempatan nak masukkan entri mi kari udang senja kala yang che mat bikin semalam. Sebenarnya che mat masak petang semalam untuk dijamu pada tetamu. Dan kuah mi kari siap dimasak betul2 waktu dah senja..misteri sangat kan..ehemm. Hari ni che mat tak masak. Makan apa yang ada saja. Pagi tadi kami ke Rengit, kemudian terus ke Batu Pahat dan langsung ke Parit Jawa, Muar. Tujuannya mencari ikan sembilang, entah kenapa Bak ada sebut2 nak makan ikan sembilang tapi kebanyakkan tempat dan pasar yang kita orang singgah, takde kelibat ikan sembilang. Ini kerana kata mereka, sekarang ni bukan musim ikan sembilang. Tapi alhamdulillah, rezeki Bak, che mat dapat beli seekor, jadi lah. Itu pun bukan ikan segar yang masih hidup, tapi yang ditangkap malam tadi. Takpe lah janji ada. Lagi pun che mat tak berapa gemar ikan sembilang sekarang ni, tatau lah kenapa, mungkin ikan tu terlebih comel sangat agaknya....esok2 bila dah masak, che mat kongsikan dalam blog yea..

rsz_mi_kari_senja_kala1
Berbalik cerita perihal mi kari udang ni, sebenarnya nak guna ayam, tap sebab ayam beku, che mat gantikan dengan udang. Dan rempah kari daging che mat gabungkan dengan rempah kari ikan. Guna dalam 500 gram udang bersaiz besar, tapi isi udang diambik dan dicelur, kulitnya kita rebus dan kisar. Tapis dan guna untuk masak kuah kari. Sebenarnya tiada resipi khusus, semuanya che mat buat ikut citarasa sahaja. Guna dalam 2 camca besar cili kisar, kalau nak pedas boleh tambah lagi. Mi kari sesuai untuk semua majlis samada rasmi atau majlis santai. Dihidangkan pada keluarga juga sesuai. Kalau anda tak suka mi kuning, boleh ganti dengan mi hoon...Ok, che mat kongsikan resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHAN KUAH KARI UDANG :-)
500 gram udang, asingkan kulit dan isinya. Cuci kulit udang dan toskan
1 ulas bawang putih, cincang halus
1 1/2 camca besar rempah kari daging (Baba's)
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
2 camca besar cili kisar
2 camca besar sos tomato JALEN
2 camca besar sos cili JALEN
1 cawan pati santan
2 liter air rebusan kulit udang
2 tangkai daun kari
2 batang serai, diketuk
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Mi kuning secukupnya (anggaran 1 kg), celur sekejap dan toskan
Tauhu Pok secukupnya, belah 2 setiap satu, celur dalam air panas dan toskan
Taugeh secukupnya, dbersihkan dan siram dengan air panas, toskan
Telur rebus secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Limau kasturi secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Isi udang, dicelur sekejap, toskan
Isi kerang yang telah direbus secukupnya
Hirisan daun sup/daun bawang
Hirisan cili hijau/cili merah
Bawang goreng secukupnya
Kicap lemak manis JALEN (jika suka)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH MI KARI UDANG :- Kita buat air rebusan kulit udang dulu. Udang yang telah dibersihkan tadi, dicelur 10 saat dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam. Angkat dan toskan. Ketepikan untuk kegunaan kemudian. Dalam periuk lain, panaskan 1 camca besar minyak dan tumis bawang putih hingga harum. Masukkan kulit udang yang telah dicuci tadi. Gaul rata dan masak hingga kulit udang bertukar warna, Masukkan air rebusan isi udang dan tambah lagi air (anggaran 1700ml). Rebus 20 minit, biarkan sejuk, Kemudian kisar kulit udang tadi bersama air rebusan dan tapis. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/3 cawan minyak dalam periuk. Masukan serai dan daun kari. Masak hingga harum. Tambah bahan2 kisar halus dan masak hingga naik minyak. Tambah cili kisar, sos cili dan sos tomato. Kacau rata. Sementara itu bancuh rempah kari ikan dan rempah kari daging dengan 1/2 cawan air hingga rata. Masukkan ke dalam peiuk. Kacau dan masak hingga rempah garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuang air rebusan udang tadi, kacau rata dan jika perlu boleh tambah sedikit air lagi. Masak hingga mendidih. Tuang pati santan, kacau rata dan biar masak 20 - 25 minit dengan api sederhana. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK MI KARI UDANG SENJA KALA :- Masukkan mi kuning secukupnya dalam mangkuk sessuai. Tuang kuah hingga penuh. Hias dengan tauhu pok, telur rebus, taugeh, isi udang, isi kerang, hirisan daun sup/daun bawang, hirisan cili merah/cili hijau, bawang goreng dan perahkan limau kasturi sebelum dihidangkan....Kalau suka, renjiskan sedikit kicap lemak manis JALEN...ehemm ...Selamat mencuba!!


3 comments:

Sis Lin said...

Assalam abang Mat...heheheh

Mat, aku copy respi yo! Nanti nak cubaaa....klu jd aku masuk blog, malas nak taip2, guna pakai entri ko je hahahaa

Sedap gilosss ni...letak lada ijo banyak2...perghhh...

Humaira Homestay Tambun said...

terbaek..

azimah mohd zainuddin said...

Terliur sungguh mi udangnya

http://www.lovehutladyvitamin.com

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.