IKAN KUAH LADA II

rsz_ikann_kuah_lada
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak ikan kuah lada. Sebelum ni pernah masak juga. Resipi yang ni che mat dapat dari satu buku masak nyonya, mungkin ini ikan kuah lada style pulau pinang sebab ada penggunaan sos ikan yang mana ia ada pengaruh negara2 ke utara seperti Thai, Burma, Combodia dan sebagainya. Che mat pernah masak dulu tapi amat berbeza dari segi warna dan rasa. Memang ada penggunaan lada sulah, tapi kuahnya tidak gunakan cili kering atau cili merah seperti yang che mat masak ni. Rasanya seakan2 asam pedas tapi tidak seperti asam pedas....errr...macam mana tu?...

rsz_ikann_kuah_lada1
Rasa masakan ikan kuah lada kurang pedas berbanding asam pedas, tapi hangat dengan penggunaan lada sulah. Boleh masukkan terung sebagai pelengkap. Resipi yang che mat ikut ni takde pulak tulis boleh ganti dengan bendi, tapi kalau nak letak boleh saja. Che mat masukkan bunga kantan. Ikan pari menjadi pilihan dan sememangnya ikan pari amat2 sesuai untuk resipi ini. Tetapi tak salah kalau anda nak guna ikan lain, seperti tenggiri, ikan merah atau ikan kembong. Kalau inginkan kelainan, boleh cuba ikan kuah lada ni yea....Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari
1 biji terung ungu
1 biji tomato, belah 4
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
3/4 camca besar pes asam jawa
1 camca besar sos ikan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih (kalau saiz kecil, guna 3)
3 biji buah keras, hiris
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris
1/2 inci belacan, dibakar
3/4 camca besar lada sulah biji
1/2 inci lengkuas
3 biji cili merah, belah dan buang biji jika tak tahan pedas
8 tangkai cili kering, buang biji dan rendam dalam air panas selama 10 mint

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci bersih dan toskan. Terung dibelah 2 dan potong 3 untuk setiap belahan dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/3 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum dan naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 1200 ml). Kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan pari dan bunga kantan. Kacau dan biar hingga ikan masak. Masukkan terung (toskan), tomato dan sos ikan. Kacau perlahan dan masak hingga terung lembut. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...

Post a Comment

1 Comments

  1. Alamakkk nak salin yg ni jugaaa la..respi senang jeee tu...
    Sebab tu le aku x bg Mak aku bt FB Mat, nanti tak masak dia, asyik belek blog ko jeee hahahahahahaa

    Biaq aku yg salin, tapi mak aku masakkan hahahaha

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.