BEN ASHAARI

Wednesday, October 29, 2014

IKAN BAKAR, TERUNG BAKAR, KANGKUNG CELUR...

rsz_sayur_celor
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masukkan entri mudah2 saja. Asam pedas ikan sama rebung esok yea che mat masukkan. Kadang2 ada yang pelik bila che mat senaraikan menu2 yang che mat masak. Contohnya hari ni che mat masak asam pedas ikan sama rebung, ikan bakar, terung bakar, kangkung celur, ais asam budu dan telur dadar. Nampak macam banyak beno, tapi hakikatnya tidak, benda tu cuma yang biasa2 saja. Che mat masak dalam kuantiti sedikit, bukan sampai 10 biji terung, sebakul kangkung atau 20 kg ikan....tu nak panggil orang kampung makan boleh lah. Air asam budu tu anda boleh ganti dengan air asam yang biasa anda buat. Resipi air asam budu nanti che mat share yea. Selain ikan, terung dan kangkung, boleh juga disertakan ulam2 mentah seperti daun selom, tenggek burung, pucuk gajus, ulam raja, pucuk bebuas dan sebagainya. Apa2 pun terima kasih atas kesudian anda singgah ke blog che mat....

BAHAN-BAHAN AIR ASAM BUDU :-)
10 biji cili padi Thai, warna merah
2 biji cili merah
5 biji tomato ceri
4 biji bawang merah, hiris kasar
1 camca besar pes asam jawa
1 camca besar penuh gula (atau secukup rasa)
1/2 inci belacan, dibakar
5 camca besar budu
5 biji limau kasturi, perah jusnya
1 cawan air mineral @ air masak

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
2 ekor ikan tongkol putih
3 biji terung ungu
1 cekak kangkung

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AIR ASAM BUDU :- Anda ada dua pilihan, samada nak tumbuk dengan lesung batu atau kisar dengan blender. Ok, che mat kasi yang guna blender yea. Masukkan cili merah (patah2kan), cili padi, belacan, gula, pes asam jawa dan air masak. Kisar hingga lumat. Masukkan bawang merah dan tomato ceri. Kisar hingga hancur, gunakan kaedah 'pulse' pada alat pengisar anda.
  2. Tuang dalam bekas, masukkan budu dan jus limau kasturi, kacau rata dan sesuaikan rasa, jika kurang masam boleh tambah jus limau kasturi atau jika kurang manis, anda boleh tambah sedikit lagi gula. Garam tak perlu sebab budu tu sendiri dah masin..
  3. UNTUK IKAN DAN ULAM-ULAMAN :- Ikan disiang, cuci bersih dan belah 2 setiap seekor (che mat guna ikan bersaiz sederhana, che mat kerat 2 setiap 1, kemudian baru dibelah). Lumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Bakar hingga masak, kurang lebih 4-5 minit setiap bahagian, bergantung pada saiz ikan yang anda guna..
  4. Untuk terung, anda belah dua setiap sebiji terung, kemudian kerat dua,  cuci dan toskan. Lumur dengan sedikit garam dan panggang hingga masak, kurang lebih 1-2 minit setiap bahagian. Untuk kangkung pula, anda siang dan cuci bersih. Dan celur dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam dan 1/2 camca teh minyak masak. Celur 30 saat sudah memadai, angkat dan toskan. Boleh hidang bersama air asam budu..


7 comments:

Nadia Johari said...

sedapp toiii

Sentiasa Panas said...

Sedap dan menyelerakan..

Anira Abdul said...

Nampak sedap & menyelerakan. Kena buat. Sesuai juga utk orang dlm pantang kot kan...kecuali budu tu la.

DrSalwa Hassan said...

Masya'Allah,nampak sedap betul sampai telan air liur.patut lah blog ini ramai pengunjung..semoga sukses selalu dan sentiasa dirahmati Allah swt dengan idea-idea masakan yang eksotik

Afasz said...

sedap nye semua. suka terung tu n ikan bakar !!!

Ezad Skytech said...

fuhh...sedapnya...ikan bakar tu...memang bikin terliur je ni...hee :D

aDisH.sHidA said...

ya Allah sedap nya...suka sesangat menu gini..simple n menyelerakan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.