GULAI ASAM PEDAS AYAM..

rsz_gulai_ayam_pedas
Assalammualaikum, salam Sabtu semua. Plan masak apa hari ni?..Kadang2 pening juga bila nak masak, na2 kalau dalam satu rumah ada selera yang tak sama, maka kenalah masak beberapa jenis menu. Rumah che mat pun macam tu juga, tapi alhamdulillah semua tak cerwet, cuma jangan terlalu pedas untuk Bak, jangan ada petai dan tempoyak untuk abang long dan yang lain semua ok. Semalam che mat masak gulai asam pedas ayam. Teringat komen @Tunku Besar Zabedah Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Johor di InstaGram che mat dulu yang memaparkan asam pedas ikan pari. Kata YAM Tunku, kalau di Johor, asam pedas juga dipanggil gulai, tapi tak campur apa2, maksudnya takde lah taruk terung atau nenas. Terima kasih sangat2 pada YAM Tunku, kerana sudi memberi pandangan...

rsz_gulai_ayam_pedas1
Dan, che mat masak gulai asam pedas ayam tapi taruk tomato. Gulai asam pedas ayam boleh dikatakan agak terkenal di Johor, seperti Melaka, kan ada asam pedas tetel. Resipi agak simple dan sesuai dimakan bersama nasi putih berulamkan timun dan telur dadar. Che mat tambah sedikit lada hitam untuk kasi aroma dan rasa 'hangat' pada gulai asam pedas ayam. Kalau anda nak masukkan sayur2an pun tak salah, ikut kesukaan masing2, nak taruk bendi, terung, nenas atau sawi jeruk pun boleh. Pernah sekali dulu che mat masukkan kentang (yang tu idea Kak Jee @ Fauziah Abdul Samad). Memasak ni tak boleh stress, kalau tak hilang keseronokkannya....Kalau anda nak cuba, che mat kongsikan resipi mudah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram ayam, potong ikut suka
2 biji tomato, belah 4 setiap 1
2 batang serai, diketuk
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
1 genggam daun kesom, cuci dan toskan
1 camca teh lada hitam biji, tumbuk halus
1 camca besar pes asam jawa
2 senduk nasi penuh cili kisar
1 camca teh serbuk kunyit
1 kiub pati ayam (optinal)
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai hingga wangi, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga harum, tambah serbuk kunyit dan kacau rata. Masukkan cili kisar, kacau dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam dan daun kesom. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam). Kacau dan biar mendidih. Masukkan kiub pati ayam (jika guna), bunga kantan dan lada hitam tumbuk. 
  3. Bancuh pes asam jawa dengan 1/4 cawan air dan masukkan ke dalam periuk. Kacau rata. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak hingga ayam empuk. Akhir sekali masukkan tomato belah. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, ulam timun dan telur dadar..

Post a Comment

2 Comments

  1. Sedapnya..asam pedas ni tak pernah mengecewakan kita....

    ReplyDelete
  2. Sedapnya...tp tekak orang utara ni dia ttp nk cari gulai ikan @tmpt lain panggil kari

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.