BEN ASHAARI

Wednesday, October 15, 2014

ASAM TUMIS SULUR KELADI 'BANGLADESH'..

rsz_asam_tumis_sulur_keladi_bangla1

Assalammualaikum, salam semua, Hari ni che mat masak beberapa jenis menu, tapi untuk entri ini che mat kongsikan resipi tradisi orang2 melayu kita. Asam tumis sulur keladi, tapi bukan sebarang sulur keladi, che mat guna sulur keladi import punya. Bangladesh mari. Isnin lepas masa ke Batu Pahat, che mat singgah ke pasar. Satu pekara yang che mat suka bila ke pasar, kita akan jumpa benda2 baru dan ulam2man yang jarang anda nampak, terutama bagi yang diam di bandar. Sulur keladi bangla, pertama kali che mat tengok di rumah sepupu, bila dia beli sulur keladi yang begitu berbeza dari sulur keladi biasa. Kalau sulur keladi kita ada warna kemerahan2 sikit, tapi sulur keladi Bangladesh, kaler hijau muda dan in sha Allah tak gatal bila dimasak.

rsz_asam_tumis_sulur_keladi_bangla

Seperti biasa, di rumah che mat, sulur keladi akan dimasak asam tumis. Ada juga yang suka jadikan sambal, atau masak lemak. Kita ni masak ikut permintaan dan kalau asam tumis macam ni, ikan masin kurau menjadi pilihan dan campurkan dengan tulangnya sekali sebagai perencah. Isi dan tulang direndam beberapa jam untuk mengurangkan rasa masin terlampau dan masa memasak, anda masukkan tulangnya dahulu dan isi ikan kemudian, ini kerana isi ikan kan kita dah rendam lama, kalau masuk awal harus bersepai hancur. Jadi untuk mengekalkan bentuk isi ikan, anda letak lewat sikit. Satu lagi penggunaan garam harus dijaga, rasa dulu, dan letak garam bila perlu. Menu seperti ini sedap dimakan bersama nasi, sambal belacan dan telur dadar....Kalau nak mencuba che mat kongsikan resipi dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram (kurang lebih) sulur keladi Bangladesh
4-5 ketul tulang ikan masin kurau, rendam 2 jam
2 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ikan bilis
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup'
4 biji cili merah
Secubit belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sulur keladi dibuang kulit luarnya. Kerat sepanjang 2 inci, buat hingga siap dan celur dalam air mendidih yang dimasukkan sekeping asam gelugor. Celur 10 minit dan toskan. 
  2. Panaskan 4 camca besar minyak masak, tumis bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan asam gelugor dan masak hingga harum. Tuang air secukupnya (anggaran 1200ml), kacau dan biar mendidih. Masukkan tulang ikan masin dan sulur keladi tadi. Kacau rata dan masak hingga sulur keladi lembut.
  3. Masukkan daun kunyit dan kiub ikan bilis. Masak sekejap dan rasa, jika perlu tambah sedikit garam atau secukup rasa dan sedikit gula. Rasa dan jika ok boleh matikan api, Hidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan telur dadar..

3 comments:

Siti Hanis said...

Salam che mat..resepi yg buat saya terliur walaupun baru lps mkn..nk cuba gak la..tq for the recipe



aida doterali said...
This comment has been removed by the author.
aida doterali said...

Salam...Tak sangka sayur tu ada jugak di Bangladesh. Baru tahu :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.