BEN ASHAARI

Tuesday, August 26, 2014

TART PIR KARAMEL - 'ANNA OLSON'...

rsz_salted_caramel_pear_tart
Salam semua, hari ni che mat cuti masak....bess giler..rasa aman aje, bermalas2 sambil tergolek ala dugong terdampar....kan..percaya ke?...Huhu, mana ada, bila kat rumah, kalau tak masak atau masak yang mudah2, ada menimbun keje lain kena buat. Sebab bulan Syawal dan sampai penghujung, maka che mat kena kemas2 semua barang2 yang bersangkut paut dengan hari raya. Kena simpan tupperware2 yang guna untuk simpan biskut, kena masukkan sudu2 ke dalam kotak, susun balik teko2 antik yang sebelum ini kena pindah ke bilik stor dan macam2 lagi lah....haishh, penat....TETAPI....ehemmm....

rsz_salted_caramel_pear_tart1
Dalam penat2 tu rasa bosan gak tak memasak, maklumlah dah jadi tebiat, waima dapat masak air pun jari lah. Kebetulan dalam peti sejuk memang ada buah pir, dan masih elok. Cari2 dalam freezer, alhamdulillah, ada pulak puff pastry. Ok, jomm kita on projek Tat Pir Karamel 'Anna Olson'. Idea ni che mat dapat masa menonton Chef Anna Olson yang femes tu di YouTube, dalam episode puff pastry dan salah satunya dia bikin  salted caramel pear tart. Bahan2 semua ada tapi cuma gula perang yang che mat guna kurang gelap, maka hasilnya kurang perang seperi Anna Olson buat. Tapi rasa dia hmm, sedap dan sesuai untuk minum petang. Buat dia memang mudah, dan bahan2 dia pun mudah didapati..

puff pastry
Ok, che mat sertakan juga cara memotong puff pastry untuk menghasilkan kulit untuk tat pir ini. Guna puff pastry jenama KAWAN yang bersaiz 4 inci x 4 inci dan guna 3 biji buah pir yang bersaiz sederhana. Kalau yang besar sangat, nanti tak sesuai pulak dengan saiz puff pasty. Bagi anda yang kurang pasti macam mana nak buat, che mat sertakan video 'Bake with Anna Olson - Puff Pastry" di bawah ini. Untuk cara2 membuat tat pir karamel ini anda boleh lihat di minit ke 6.50 .....harap dapat membantu... 




BAHAN-BAHANNYA :-)
6 keping puff pastry jenama KAWAN (bersaiz 4 inci x 4 inci)
3 biji buah pir (bersaiz sederhana)
6 camca teh gula perang (kalau dapat guna 'dark brown sugar')
6 camca teh whipping cream
Sedikit garam
Telur, dipukul sedikit, untuk menglis puff pastry tadi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Buah pir dikupas, belah dua setiap satu. Buang bahagian tengahnya dan rendam untuk mengelakkan buah pir bertukar warna. Sementara itu panaskan oven pada suhu 200C. Ambil sekeping puff pastry, kemudian buat seperi dalam gambar rajah di atas atau anda boleh rujuk pada video di atas ini dan alih ke dalam dulang pembakar.
  2. Toskan buah pir tadi, ambil 1 bahagian dan hiris sederhana tebal dan susun atas puff pastry tadi. Buat hingga siap. Kemudian taburkan setiap satu dengan gula perang. Sudukan pula whipping cream atasnya. Tabur sedikit garam (jangan banyak, secubit saja yea).
  3. Akhir sekali sapu tepi2nya dengan telur. Buat hingga siap dan bakar selama 25 minit atau hingga perang keemasan (che mat hidupkan kipas pada oven bila membakar puff pastry). Dan permukaan buah pir kelihatan perang sedikit. Bila masak, biarkan sejuk sedikit atas dulang pembakar, kemudian alihkan atas jaringan dan biar sejuk. Ayak sedikit gula aising jika suka. Boleh hidangkan.

4 comments:

Ct NoArizah Aris said...

Rajin sungguh lah he cik mat ni... Buat apa pun menjadi...kan bagus duk sebelah umah sey .
Sy pun peminat Anna Olson selalu tgk dia dlm asteruk .
Suka cara dia buat pastry.

Aishah Ahmad said...

Comel dan gebu tart pir ni.mesti sedap

CintaHati Lina said...

best nyeee .. pandai nye buat...saya selalu jg tgk afc dan chanel memasak lain..tapi pandai tgk je la...nak membuat tu...take time la pas ni..nak belajar juga follow resepi ni... thanks share..sedappp nye la kalu dapat time panas2 ni kan..kena pula kopi panas.. perh... opsss....hihihi.... thanks share...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

betul3!!
Kak Sari awal2 lagi dah tak percaya bila CMG kata cuti masak... habis yg dalam gambar tu apa??? hehehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.