SARDINE CILI PADI......LAUK LEPAS GIAN...

rsz_sardine_cili_padi (1)
Rasa macam tak de masakkan sehebat sardine yang ditumis dengan cili padi yang ditumbuk, halia dan taruk bawang yang agak banyak dan diakhiri dengan perahan jus limau kasturi yang menggetarkan nafsu. Kalah rendang ayam, atau kambing golek bila ia dimakan bersama nasi panas yang dicurah kicap lemak JALEN...ohhh heaven sangat. Che mat memang suka lebihkan bawang besar. Kalau ada leek atau batang bawang, pun sedap dicampurkan sekali. Lepas2 raya ni, menu sardine lebih enak. Kalau nak tambah menu sampingan, anda boleh goreng telur dadar. Siapa tak reti masak sardine?...Mesti semua tau yea tak, dari yang bujang sampai yang dah jadi nenek, mesti pernah masak sardine. Tapi che mat nak share juga cara che mat masak....Jomm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 tin saiz sedang sardin Ayam Brand
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1/2 inci halia, hiris nipis
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris serong
10 biji cili padi, tumbuk halus
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Sos ikan atau garam secukup rasa
Sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis halia, bawang putih dan cili padi tumbuk hingga harum. Masukkan bawang besar dan cili merah. Kacau rata dan masak hingga bawang dan cili layu.
  2. Masukkan sardine bersama sosnya sekali. Kacau rata dan tuang sedikit air (anggaran 1/4 cawan). Biar mendidih. Perasakan dengan sos ikan secukup rasa atau garam. Masak hingga pekat, akhir sekali tambah jus limau kasturi, kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan..

Post a Comment

3 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.