BEN ASHAARI

Thursday, August 21, 2014

SAMBAL TUMIS IKAN BILIS SAMA PETAI...

rsz_samball_bilis_petai (1)
Petai atau nama saintifiknya 'parkia speciosa' menjadi makanan kegemaran orang2 nusantara terutama di Malaydia, Indonesia, Singapura, Brunei dan Thailand. Baunya yang agak kuat dan rasa lemak2 pahit menjadi pilihan untuk dibuat sambal tumis, dimasukkan ke dalam gulai, dibikin jeruk atau dimakan sebagai ulam. Entri yang anda lihat ni che mat masak semalam. Kebetulan tu hari masa singgah di Rengit, ternampak orang jual petai, 1 ikat 4 papan = RM 4, kalau beli 2 ikat RM 7. Ok, kita ambik 1 ikat sudah lah, mata boleh tahan besar dan yang penting petainya elok tiada 'penunggu'. Che mat perasan kesilapan orang kita kalau beli petai, mereka suka beli yang panjang2. Kalau kontot2 tak nak, tapi mereka tak perasan petai yang panjang tu jarak ulas isi petainya jarang2 berbanding petai yang pendek. Kalau rajin, anda cuba kira, kemungkinan besar petai pendek punya ulas isi petai yang lebih dari yang panjang. Tapi itu kalau anda beli seikat dua macam che mat lah. Dan demi memenuhi idaman tekak, maka ku jelmakan stinky beans tadi menjadi sambal tumis sama ikan bilis...ehemm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 genggam ikan bilis yang telah dibersihkan, direndam 5 minit dan toskan
2 papan petai, ambik isinya
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/2 camca besar pes asam jawa
1 senduk nasi penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci belacan
3 biji cili merah

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 1/2 cawan. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak, guna api kecil dan kacau sentiasa. (minyak berlebihan tu anda boleh cedok keluar kemudian).
  2. Masukkan pes asam jawa dan petai, kacau rata dan jika perlu tuang sedikit air, masak hingga petai lembut sedikit. Tambah ikan bilis dan hirisan bawang besar, kacau. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (anggaran 1 camca besar). Kacau dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau boleh dicicah dengan lempeng, roti dan sebagainya..

5 comments:

nayfatimah rasyid said...

sodapnyer sambal petai... dah lama tak masak ;)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kak Sari suka giler ni!!!

Perantau Sepi said...

pergh.. ini yg aku miss sgt bila suk si perantauan ni. nak cari bahan untuk memasak resepi anda. terimakasih

Syasya Harun said...

sedapnya sambal petai...nyum2....

ummi aqilah (LM) said...

Dapat pulak nasik panas, mmg sedap ni cm

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.