SAMBAL GORENG HITAM MANIS..

rsz_samball_goreng_berkicap
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat bikin sambal goreng hitam manis...apa?...tak nampak hitam pun?..Dah nama pun hitam manis, kalau gelap sangat, dah jadi hitam legam. Sebenarnya che mat buat sambal goreng ni untuk melicinkan saki baki bahan2 dalam peti sejuk termasuk tempe dan tauhu serta kacang buncis. Kalau tak dijadikan sesuatu dalam masa terdekat, sah2 itu barang semua jadi arwah...membazir...dan seperti anda tau membazir itu amalan syaitan...kan...kan.... Lagi pun Bak memang suka sambal goreng, janji jangan pedas. Kalau pedas...'nko makan sesorang!'. Kalau ada ketupat lagi ngam. Mungkin anda ada tersendiri untuk memasak sambal goreng, dan che mat masak jenis yang mudah saja. Guna rencah udang kering. Terpulang pada anda nak guna ikan bilis atau udang basah. Resipi seperti berikut dan boleh anda cuba jika ingin hidangan yang bernuansakan ke melayuan untuk hidangan rumah terbuka sempena bulan Syawal yang masih bersisa...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping tempe. didadu dan digoreng
2 keping tauhu, didadu dan digoreng
10 tangkai kacang buncis, hiris serong
2 biji kentang saiz kecil, kupas, potong dadu dan digoreng
20 gram tauhu kering atau fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
1/4 bahagian kobis saiz kecik, hiris halus, cuci dan toskan
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau hiris
8 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk hancur
3/4 camca teh pes asam jawa
1 camca besar penuh cili kisar
1/2 camca besar kicap pekat JALEN
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
Garam jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar). Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan udang kering dan goreng sekejap. Tambah cili kisar dan pes asam jawa, masak hingga cili garing.
  2. Masukkan tempe, tauhu, fucuk (toskan) dan kentang. Gaul rata dan tuang sedikit air. Masak hingga fucuk lembut. Tambah kacang buncis, kobis, kicap lemak manis dan kicap pekat. Gaul rata, masukkan hirisan cili merah dan cili hijau, kacau rata.
  3. Akhir sekali masuk soo hoon, kacau dan rasa, jika perlu baru tambahkan sedikit garam. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau ketupat..

Post a Comment

3 Comments

  1. assalam cmg..suka sangat singgah sini..sentiasa sedap dan menyelerakan resepi2nya..trima kasih sentiasa berkongsi ilmu dlm dunia masakn ni..banyak resepi saya belajar dari dapur che mat ni..salam kenalan dari saya,,from sabah ^_^

    ReplyDelete
  2. Thanx utk resipi ni.mmg sedap.nak buat lunch nanti

    ReplyDelete
  3. nyum2 sedapnye sambal goreng ni.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.