LEMAK CILI PADI UDANG SAMA REBUNG MADU..

rsz_1udang_lemak_rebung
Assalammualaikum, salam Selasa. Masak apa hari ni?..atau masih ada undangan rumah terbuka di akhir syawal?. Hari ni nak berkongsi resipi lemak cili padi udang sama rebung madu yang che mat masak Sabtu lepas, errr...bukan masak hari ni. Kebetulan kami menerima kedatangan saudara dari Negeri Sembilan dan juga teman che mat, Ady Budika dan isteri, Sunah Mohammad. Ini antara juadah tradisi yang dihidangkan selain menu2 biasa. Che mat guna udang kaki merah dan dicampur dengan rebung madu. Rebung madu che mat beli yang memang telah siap disiang, dan berendam. Cuma masa nak masak tinggal toskan, cuci sekali lagi dan boleh guna. Selain udang, anda juga boleh masak dengan babat atau daging salai. Disebabkan kuantiti agak banyak, che mat guna 2 biji kelapa....phewww, mewah kan..hehe....nak resipi?....Seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 ekor udang kaki merah bersaiz sederhana
600 gram rebung madu yang telah siap dihiris
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1800 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung (che mat campur yang merah dan hijau)
1 inci kunyit hidup
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan, buang kaki2 kecilnya dan juga kotoran dibahagian kepala udang. Cuci dan toskan. Rebung dihiris nipis, kemudian celur dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam, toskan (che mat beli yang dah siap berebus, cuma tinggal cuci dan toskan). Ketepikan.
  2. Masukkan rebung, udang, serai titik dan bahan2 kisar halus ke dalam periuk. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau rata dan biar mendidih. Tambah daun kunyit dan kacau.
  3. Tuang pati santan, kacau perlahan dan tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Biar mendidih dengan api kecil, kacau sentiasa untuk mengelakkan santan pecah. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api, boleh hidangkan.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.