KERANG MASAM MANIS

rsz_keranggg_masam_manis
Salam semua, walaupun che mat makan char kuey teow siang tadi, tapi tetap juga masak untuk mereka yang makan nasi. Menu simple saja, ada labu masak lemak, ikan bawal goreng kunyit, sambal belacan (yang ni omak den yang hompuk) dan kerang masam manis. Untuk kerang masam manis, che mat guna isi kerang kurang lebih 2 cawan macam tu. Sebab kurang pedas che mat hempuk2kan 7-8 biji cili padi dan masukkan ke dalamnya (kalau tak tahan pedas, boleh kurangkan atau tak perlu letak). Menu ini simple dan mudah disediakan. Kalau anda suka ia lebih manis, boleh tambah sedikit gula. Tapi che mat tak letak gula sebab dah guna sos cili thai yang memang dah manis. Sedap dimakan bersama nasi putih. Kalau anda tak makan kerang, boleh ganti dengan daging atau fillet ikan, kalau guna fillet ikan anda perlu goreng dulu. Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan isi kerang (guna kerang segar, rebus dan ambil isinya)
1 pokok kecil daun ketumbar, hiris halus
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 camca besar sos plum
2 camca besar sos cili thai
7-8 biji cili padi, diketuk
Sos ikan secukup rasa (kurang lebih 1 camca teh)

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
4 biji cili merah
2 ulas bawang putih
5 biji bawang merah kecil

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak, tumis bahan tumbuk halus hingga harum. Masukkan sos cili thai dan sos plum, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Masukkan cili padi dan kerang. Kacau rata.
  2. Tambah hirisan bawang besar dan perasakan dengan sos ikan secukup rasa. Masak hingga pekat. Akhir sekali tambah hirisan daun ketumbar. Kacau rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan daun ketumbar sebelum dihidangkan. Sedap dimakan bersama nasi panas....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. Nak try jugak la nati..nmpak cam sedap je hihi

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum, boleh tak saya copy paste and save untuk sebagai rujukan resepi saya. Hanya untuk rujukan bukan untuk disharekan. Terima kasih. ��

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.