BEN ASHAARI

Sunday, June 22, 2014

IKAN BILIS GARING YANG MENGASYIKKAN...

rsz_bilis_goreng_garing
Salam semua, makin hampir dah...makin hampir...suspen yea..Releks lah, maksud che mat makin hampir tu ialah bulan Ramadan. Seperti che mat tulis dalam entri lepas, in sha Allah che mat akan berkongsi resipi2 mudah yang sesuai untuk berbuka dan bersahur. Salah satunya resipi yang anda nampak dalam gambar tu...Jangan ingat hanya biasa2, bila masa sahur, ini lah yang boleh buat anda berselera makan. Nak2 kalau anda curahkan sedikit kicap dan perah jus limau kasturi tu...makan sama nasi panas....mo cerita pun gua malas dah...luu sendiri rasa lahh. Sebenarnya tu hari che mat teruja bila melihat teman blogger Puan Maszul menayang ikan bilis goreng yang ada bawang, cili merah dan hijau di FB beliau...meleleh ok air liur aku, haishh..Maka ni hari che mat pun buat, alhamdulillah...selamat sudah masuk ke dalam perot...hehe... Resipi yang ni semua orang pandai buat, tapi che mat tuliskan juga lah sebab, dari sumber2 dari yang boleh dipercayai, ada orang masak mi maggi pun tatau!!...apa lagi goreng ikan bilis, yea tak...sori..tak perli sapa2 yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 genggam ikan bilis, dibersihkan, rendam 10 minit
1 biji bawang besar, hiris kasar
6 biji cili padi hijau
6 biji cili padi merah
Limau kasturi, jika suka
Sedikit kicap lemak manis JALEN, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis ditoskan dan perah. Panaskan minyak untuk goreng terendam (kurang lebih 1 cawan). Goreng ikan bilis hingga garing, pastikan minyak dalam kepanasan sederhana. Angkat dan toskan.
  2. Goreng pulak bawang besar hingga keperangan, angkat dan toskan. Kemudian goreng cili padi (berhati2 kerana ia akan meletup sedikit), goreng hingga perang. Angkat dan toskan. Gaul ikan bilis goreng, bawang besar goreng dan cili padi goreng hingga rata. 
  3. Jika suka anda boleh renjiskan sedikit kicap lemak manis dan perahkan limau kasturi sebelum dihidangkan bersama nasi panas. Hidangkan segera....sedappp okehh!!!...

8 comments:

TunSha Ayunie said...

betul tu pokcik mat..... lauk sahur ni.... tak payah lauk lain dah....

Monyet Rimau said...

blogwalking kat sini, jom baca artikel baru!

10 Artis Malaysia Dengan Keputusan SPM Cemerlang
http://syokbah.com/10-artis-malaysia-dengan-keputusan/

Laporan Kapt. Zaharie Suspek Utama TAK BERASAS - Blog 3 Dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/06/laporan-kapt-zaharie-suspek-utama-tak.html

Kanak-Kanak Diculik Van Putih Untuk Organ Berita PALSU - Blog 3 Dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/06/kanak-kanak-diculik-van-putih-untuk.html

‘Imashima Lola’ – Inikah Akaun Facebook Ibu Remaja OKU Terabai? - Blog 3 Dalam 1.html
http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/06/imashima-lola-inikah-akaun-facebook-ibu.html

Mas Zull said...

Assalamualaikum cik mat....mmg meleleh bila tengok...kalau mkn ngan nasi panas mmg bertambah2 la jawabnya.....terbaik lauk utk bersahur nanti....

Sha Nikitasakura said...

ini lauk wajib untuk En. Hubby ms bersahur..mudah dan cepat..

Sha Nikitasakura said...

ini lauk wajib untuk En. Hubby ms bersahur..mudah dan cepat..

Bannister Road said...

hai... dah habis idea ke che mat..
ikan bilis goreng pun tepek dekat sini.... he he he eh....

Cik Matahariku said...

ye setuju, ni sangat sesuai untuk menu bersahur bln puasa nanti, makan dgn nasi pns dan curah kicap lemak manis sikit..bleh juga buat telur mata sekali..hehhe..

Shafrin Bahari said...

Simple tetap menarik

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.