SOTONG KEMBANG CILI BERMADU...

rsz_sotong_cili_madu1
Assalammualaikum, ehemm apa menu anda hari ni. Che mat masak petang tadi untuk bonda berbuka puasa. Siang tak masak ke?...Sebab siang tadi ada permintaan nasi goreng ikan masin, jadi tu sajalah sarapan merangkap makan tengah hari. Senang kan...hehe. Ok, jadi lepas Asar che mat baru mula masak, dan lauk untuk bonda berbuka ini selalunya berbaki hingga esok, maka ia masih ok untuk dimakan. Che mat memang masak dalam kuantiti yang sedikit. Hari ni ada labu manis masak lemak letak kacang panjang, ada sambal belacan, ikan kembong goreng dan sotong kembang cili bermadu...ehem, terus ada yang tersedak dengar 'bermadu'..haha. Resipi ini amat senang dan kenapa che mat guna sotong kembang?..sebab kalau sotong segar takut kegatalan nanti. Jika anda nak guna sotong segar pun boleh, cuma che mat sarankan anda celur sekejap, toskan dan baru dimasukkan ke dalam sambal, gaul hingga rata terus matikan api, jangan masak lama sangat. Kalau sotong kembang lain sikit. Ini antara hidangan ringkas yang amat sesuai untuk berbuka puasa atau bersahur...Resipi?....seperti dibawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor sotong kembang saiz besar
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih, hiris
3 biji buah keras, hiris
5 biji cili merah
1 camca besar madu
1/2 camca teh gula
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam secukup rasa
Hirisan daun kucai, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong kembang dipotong ikut suka (jangan terlalu kecil). Rebus selama 1 minit dalam air mendidih. Toskan. Bawang besar dihiris bulat, kemudian dileraikan. Masukkan bawang putih dan buah keras dalam alat pengisar (blender), tuang sedikit air dan kisar hingga halus. Masukkan bawang merah dan cili merah, kisar hingga hancur, tak perlu sampai halus, guna butang 'pulse'. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar tadi hingga harum, kecilkan api dan terus memasak hingga naik minyak. Masukkan sotong dan bawang besar. Gaul rata dan tambah madu, jus limau kasturi dan garam secukup rasa. Kacau rata.
  3. Masak sekejap hingga sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hias dengan hirisan daun kucai. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.