PERIA KAMBAS TUMIS UDANG BERTAUCHO...

rsz_kambas_goreng_udang1
Assalammualaikum, salam Isnin semua. Malam baru dapat masukkan entri, dah lah tu ini yang che mat masak semalam. Hari ni agak stress sungguh lah, sejak pagi tadi takde air, ok takpe lah, boleh guna air tangki, tu pun guna engine untuk pam air agar sampai ke semua saluran paip dalam dan luar rumah. Lepas tu tiba2 dalam jam 2 petang, tah de elektik pulak....haishh, sabar ajelah, kalau dah takde elektik maknanya engine pam air tak boleh guna dan jika tak boleh guna, secara rasmi air paip pun takde...pengsan leerr. Habis tu che mat tak masak ke?...Giler nko che mat gebu tak masak, dia tu kalau lah tak masak sehari, boleh pendek umur!!...huhu. Masak tetap masak, tapi yang biasa2 sia, jadi che mat malas lah nak ambik gambar. Peria kambas tumis udang bertaucho ni che mat rasa ok juga lah untuk entri blog. Nampak aje mudah, tapi ada gak yang tak reti masak atau mungkin tak makan sebab rasa peris kambas ni pahit. Dia tak pahat sangat, tapi lebih pada pahit2 lemak, kalau nak beli, pilih peria kambas kaler hijau muda.. Resipi memang mudah dibuat...kalau suka pedas boleh masukkan cili padi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji peria kambas saiz sederhana
20 ekor udang saiz XL
1 camca besar tauco
1/3 cawan air
1/2 camca besar sos tiram

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji bawang besar saiz sederhana
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 kiub pati ikan bilis (MAGGI)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Peria dibelah 2, buang bahagian dalamnya, kemudian hiris nipis, rendam dalam air yang dicampur dengan sedikit garam. Rendam 15 minit, kemudian toskan. Udang dikupas kulit dan tinggalkan sedikit bahagian ekor (jika suka). Cuci dan toskan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar). Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan sos tiram dan taucho. Kacau rata dan masak sekejap.
  3. Tambah udang, kacau rata dan masukkan peria kambas, gaul rata2 dan tuang air. Kacau dan masak hingga peria lembut dan kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng..

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.