PUCUK UBI PULUT MASAK LEMAK SAMA KERANG..

rsz_gulai_pucuk_ubi_sama_kerang_ala_johor (1)
Assalammualaikum, salam Selasa...menu apa makan tengah hari tadi?...Che mat hari ni masak pucuk ubi pulut masak lemak sama kerang, atas permintaan Bak. Memang betul sekian lama gak tak makan pucuk ubi. Tapi semenjak hujan2 ni, pokok ubi mula segar dan mengeluarkan pucuk baru. Kali ni che mat guna pucuk ubi pulut..Apa itu pucuk ubi pulut?..Pucuk ubi pulut berdaun halus dan runcing2 berbeza dengan pucuk ubi biasa yang berdaun lebar. Masakan seperti ini kebiasaannya dimasak oleh orang2 Johor, dan bila che mat sebut pasal pucuk ubi masak lemak sama kerang atau kupang, ada yang tanya, boleh yea masak macam tu?..Insha Allah boleh, sebab kami di Johor ni dah lihat orang2 Johor makan masakan macam ni sejak berpuluh2 tahun dahulu (mungkin lebih lama dari itu). Kalau anda suka pedas boleh tambah sedikit cili padi, tapi Bak memang tak tahan pedas, maka che mat hanya gunakan 3 biji cili merah. Isi kerang ikut banyak mana anda suka, kalau lagi lebih lagi sedap, cuma jangan sampai tak nampak pucuk ubi sudah lah yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak pucuk ubi pulut (kurang lebih) 
1 cawan isi kerang (che mat guna isi kerang yang belum direbus)
3 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci dan rebus pucuk ubi tadi hingga 1/2 lembut. Toskan dan cuci bawah air paip mengalur. Perah dan hiris kecil. Masukkan ke dalam periuk bersama isi kerang, serai titik dan bahan kisar halus tadi. Gaul rata.
  2. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga mendidih. Biar pucuk ubi lembut, masukkan asam gelugor. Tuang pati santan, kacau rata dan biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan masin atau ikan goreng..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.