BEN ASHAARI

Monday, April 14, 2014

MOCHA VANILLA MARBLE CAKE..

kek mocha marble
Salam semua, ok entri kali ni kita buat kek pulak...alah kek cikai2 aje, kek yan senang, tapi kan, hasil dia insya Allah boleh dibanggakan. Rasa dia pulak sedap, lemak, harum dan kurang manis. Bila anda nampak aje tajuk mocha vanilla marble cake, bukan anda terikat untuk rasa yang sama. Anda boleh ikut citarasa anda untuk mempelbagaikan perisa yang anda suka. Contohnya jika nak gabungkan perisa pandan dan coklat pun ok. Perisa oren dan cokat pun sedap, kalau nak berani gabungkan perisa pudina dan coklat. Kalau tak suka apa2 perisa, boleh buat plain saja, tambahkan esen vanilla sebagai perisa, dah jadi butter cake. Kalau nak meriah, boleh marblekan dengan tiga warna dan perisa yang anda suka, takde masalah. Tang perisa tu semua boleh, ikut kreativiti anda, tapi jangan over sangat yea, kang jadi kek cerca merba pulak...(Pstt.... che mat benci sangat entri ini...grrr...)

kek mocha marble1
Che mat guna tin kek bulat bersaiz 6.5 inci untuk resipi ini dan kek naik sama elok dan comel aje...err...comel ke?..Opkos lah, comel. Tapi boleh juga nak buat dalam tin kek bulat 7 inci, cuma kek tak jadi tinggi sangat. Kalau anda ganda duakan resipi, anda boleh guna tin kek bulat berukuran 9 inci. Kalau anda adakan jamuan kecil dengan bilangan tetamu tak ramai ( 6 - 7 orang), memang sesuai saiz kek comel2 seperti ini. Untuk oven, che mat guna api atas dan bawah. Masa membakar, che mat letak kek pada rak no. 2 dari bawah. Tapi ini semua bergantung pada oven masing2. Satu lagi pastikan anda panaskan oven sekurang2nya 15 minit sebelum dimasukkan adunan kek. Jomm kita buat kek!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
125 gram mentega (che mat guna jenama Anchor)
60 gram gula kastor
125 gram tepung berserbuk penaik (self-raising flour), diayak
2 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
1/4 cawan susu pekat manis
1 camca teh coklat emulco
1/2 camca teh perisa mocha

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin bulat berukuran 6.5 inci dan 3 inci tinggi dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula kastor hingga putih, masukkan telur satu persatu dan terus memutar hingga kembang. Jarak waktu untuk memasukkan telur ialah 1 minit. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berserbuk penaik sedikit demi sedikit hingga habis. Putar rata.
  3. Tambah esen vanilla dan susu pekat manis. Kacau hingga rata. Bagikan adunan kepada 2 bahagian sama banyak. Satu bahagian dimasukkan coklat emulco dan perisa mocha. Gaul rata dan bahagian satu lagi dibiarkan tanpa warna.
  4. Sudukan satu camca besar adunan kosong di tengah2 tin kek, diikuti adunan mocha, buat berselang seli antara adunan kosong dan adunan mocha hingga habis. Ratakan dan kalau suka anda boleh lorek dengan chopstick 2 - 3 kali. 
  5. Bakar selama 40 minit atau hingga masak (bila anda cucuk bahagian tengah kek dan lidi sate dan keluarnya bersih, itu tanda kek anda telah masak). Sejukkan 10 minit, kemudian keluarkan dari tin. Hias ikut suka dan boleh hidangkan.

9 comments:

Bicara Kak Noor said...

nampak macam sedap je cikmat, kaknoor nak try resepi cikmat nanti bila rajin hee cantik belang bekenan lah..

fizafantagirO said...

menusuk-nusuk ke jantung tgk kek ni pcm.uhhh gulpp, telan ailio

Ieta Mat Saad said...

Ya Allah... sedapnya kek nih...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

slmt pagi mat...
kek sempoi mcm nilah kesukaan suami akak ni... nak plak panas suam2 tu potong terus bagi dia...

RDZ Z said...

sedapnya..so gebu..

maizon bt hashim said...

Assalam...Che Mat. Kalau bakar kek guna tak kipas sbb ada oven yg ada fungsi kipas. Terima kasih.

fazianbatrisyia said...

Sama pulak warna kek yg sy buat smlm. kek belang coklat chef zubaidah

kina-kirana said...

kalau butter tu nk tukar dengan minyak jagung leh x?

Kaori Hanako said...

Nak tanya kalau perisa mocha tu sy tukar dengan butterscotch paste boleh?smlm tbeli tapi tak tau nk bt apa

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.