BEN ASHAARI

Friday, April 11, 2014

MI HOON GORENG TAUCHO....

rsz_mi_hoon_taucho_sotong
Salam semua, aikk entri mi hoon goreng?..Macam lah kita orang tak pandai nak buat, betul tak?...Haha, memang betul sangkaan anda, che mat pun fikir macam tu juga, tapi sebagai blogger masakan biasa2, tentri mi hoon kira ok lah kan. Blog che mat pun untuk hidangan seharian, bukan semata2 untuk hidangan majlis2 tertentu sahaja. Ini sebenarnya untuk sarapan pagi tadi, atas permintaan Bak. Che mat mula2 tak kuasa nak masak, ingat nak terus masak untuk makan tengah hari saja, tapi ada permintaan untuk mi hoon goreng pulak, jadi kita on saja lah. Kebiasaanya mi hoon perlu direndam sekurangnya 30 minit atau hingga lembut sebelum digoreng atau ada juga che mat lihat, mereka tak rendam, tapi mereka tuang air dalam bahan2 perencah, bila mendidih, mereka masukkan mi hoon tadi. Cuma macam kita yang kurang pakar ni, risau takut terlembik sangat, nanti melempeng pulak mi tadi. Selain tu anda boleh rebus mi hoon tadi hingga lembut, tapi pastikan anda letak mi hoon, tuang air sejuk dan panaskan atas dapur, jangan masukkan mi hoon ketika air mendidih, nanti mi jadi melempeng....boleh faham tak?...Ok, baguss...Jomm kita masak mi hoon goreng taucho!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram mi hoon, rendam hingga lembut (rendam 30 minit)
1 keping tauhu (kalau saiz kecil, guna 2), didadu dan goreng hingga kekuningan, toskan
2 genggam taugeh (atau secukupnya), cuci dan toskan
1 camca besar penuh taucho
2 camca besar cili kisar
5 biji bawang merah kecil, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar sos cili JALEN
1 camca besar sos tomato JALEN
1 camca besar sos tiram JALEN
2 camca besar kicap cair
Sotong secukupnya (che mat guna sotong kecil, jadi tak perlu dipotong)
2 biji telur, dipukul sedikit
1 genggam udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk halus
Garam secukup rasa (jika perlu)
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Hirisan timun, untuk dimakan bersama mi hoon goreng
Telur mata kerbau, jika suka
Sos cili atau sos tomato

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar), tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan udang kering dan masak hingga harum, tambah cili kisar, masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur, biar telur kentan dan kacau hancur. Tolak ke tepi kuali, masukkan tauco, masak sekejap, tambah sos cili, sos tomato dan sos tiram. Kacau rata dan gaul dengan bahan2 lain.
  3. Masukka tauhu goreng dan sotong. Gaul rata dan tambah kicap cair, rasa dan jika perlu baru tambah sedikit garam. Boleh masukkan mi hoon. Gaul rata dan masak hingga mi hoon lembut. Tambah taugeh, gaul hingga mesra. Masak sekejap dan boleh matikan api.Tabur hirisan daun bawang dan cili merah. Hidangkan bersama telur mata kerbau, timun dan sos cili....Selamat mencuba!!.


No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.