BEN ASHAARI

Thursday, April 24, 2014

MANGO LASSI...PENYEJUK TEKAK.

rsz_manggo_lassieee

Salam Khamis, ehemm, manggo lassi ni pun bess jugakan. Semalam che mat singgah di Econsave Kulai dan kebetulan ada jual buah mangga. Beli juga lah dalam 3 kilo macam tu. Jadi tadi masa masak rendang kerang (yang ni kita cerita dalam entri lain yea), tekak punya lah haus, kan cuaca agak panas dah lah tu hujan pun tak turun lebat kat sini, cuma mendung siaa. Mango lassi yang ni agak kurang menarik lah kaler dia sebab buah mangga tu pun tak keemasan sangat, warna isi dia kuning pucat. Jadi hasilnya, mango lassi pun warna kurang memberangsangkan, tapi takpe lah, janji sedap. Untuk resipi mango lassi yang ini, che mat tak guna gula, tapi ditambah susu pekat manis dalam 2 - 3 camca besar bersama yogurt dan sedikit jus lemon. Kalau anda tak nak guna susu pekat manis dan nak ganti dengan gula pun boleh, ikut selera masing2...ok, tak payah terikat dengan resipi sangat. Membuatnya memang mudah, kasi kisar sekali jalan, tak payah nak pening2 kepala, sambil2 masak pun boleh buat...Ok jom che mat share resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji buah mangga yang masak ranum, saiz sederhana
1 cawan yogurt tanpa perisa (nak guna perisa mangga pun boleh)
1 cawan air mineral
2 - 3 camca besar penuh susu pekat manis (boleh ganti dengan gula secukup rasa)
1/2 biji lemon, perah jusnya
Ais kiub secukupnya
Sedikit isi mangga yang didadu untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Cuci buah mangga tadi, kemudian lap kering. Kupas kulit dan ambil isinya. Masukkan ke dalam alat pengisar makanan (blender), tambah yogurt, susu pekat manis (atau gula), air mineral dan jus lemon. Kisar hingga semua hancur dan sebati.
  2. Masukkan pula ais kiub, dan kisar hingga ais kiub hancur. Tuang dalam gelas sesuai, hias dengan isi mangga yang didadu tadi dan boleh hidangkan....hmmm....nyamannn di tekak...Selamat mencuba!!.

3 comments:

husna zahidi said...

heaven in the earth nih kalau dpt secawan..perghhh~

H@y@T_N@z@R said...

Aduh...senantiase buat org lapar dan dahaga dgn gambar2 marbeles mat...
Mango lassi...sedapnye la hai....

missyzaraismail said...

sedapnye..musim-musim harum manis ni..sesuai sgt la..

Sembelit Semasa Mengandung

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.