KARI IKAN MASAM MANIS....

rsz_fish_curry
Salam semua, mula2 malas nak masukkan entri ini di blog, tapi sebab che mat rasa ada sikit kelainan dalam resipi kari ikan masam manis, jadi che mat jadikan juga ia satu entri. Resipi mudah dan boleh dikirakan sebagai masakkan asas kari ikan, cuma ditambah 1-2 bahan dalamnya. Sayang sekali kari ikan masam manis takde bendi atau terung, sebab takde stok. Tapi che mat gantikan dengan timun dan tomato. Che mat guna ikan tenggiri, selain ikan tenggiri anda boleh guna ikan bawal, ikan merah atau apa2 ikan yang banyak isinya. Seperti biasa, setiap ikan yang anda gunakan, akan menghasilkan rasa kari yang berbeza sedikit. Kenapa kari ni che mat kasi nama kari ikan masam manis?...kari ikan tu memang sebab ia guna ikan, tapi masam manis datang dari penggunaan tomato dan sos cili yang ditambah dalam rempah kari semasa menumis. Walaupun dah guna tomato, che mat masukkan sedikit pes asam jawa, tapi yang ni kalau anda rasa tomato tadi dah cukup masam, tak perlu letak asam jawa dah. Ok resipi mudah disediakan....seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 keping hirisan ikan tenggiri, cuci dan toskan
2 biji timun, buang kulit, kerat 2 dan belah 4 setiap keratan dan buang empulurnya
2 biji tomato, dibelah 4 setiap 1
1 biji tomato, cincang halus
3 camca besar rata rempah kari ikan (Baba's)
1 camca besar penuh sos cili JALEN
1 camca teh pes asam jawa
1/4 cawan santan pekat (che mat guna santan kotak)
1 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
1 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
1 camca besar cili kisar
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1/2 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/4 camca teh halba
1/2 camca teh biji sawi
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus
2 tangkai daun kari

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum dan bawang layu. tambah cili kisar dan bahan tumbuk halus, kacau dan masak hingga cili garing. Sementara itu bancuh rempah kari dengan 2/3 cawan air, kacau rata dan masukkan ke dalam periuk. Kacau dan masak hingga rempah garing dan terbit minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tambah tomato yang dicincang halus dan sos cili JALEN. Kacau dan masak sekejap. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 800ml), kacau dan biar mendidih. Masukkan timun dan ikan, kacau perlahan dan biar ikan masak.
  3. Tuang pati santan, masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api sederhana. Akhir sekali masukkan tomato, masak hingga timun lembut sedikit tapi pastikan tidak lembik. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau roti.

Post a Comment

6 Comments

  1. walaupun saye x suke kari..tp tgk che mat masak terus terlioqq..harus buat lepas ni ;D

    ReplyDelete
  2. che mat mmg suka guna jnama jalen ye..

    ReplyDelete
  3. wah ! first time dengar kari masam manis !

    ReplyDelete
  4. first time dengar..tapi camanapon standard la bace blog sis memang kecur air liur dibuatnya..mau je singgah pasar beli ikan ni..

    Preeclampsia Mengancam Ibu dan Bayi Dalam Kandungan

    ReplyDelete
  5. Harap cikmat boleh sediakan resepi untuk diet atkins :)

    www.profhariz.com

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.