BEN ASHAARI

Saturday, April 12, 2014

GULAI NANGKA SAMA TULANG IKAN KURAU MASIN...

rsz_gulai_nangka_warisan
Assalammualaikum, salam Sabtu...hari ni che mat masukan entri gulai nangka (...haa, gulai nangka lagi!). Tapi kali ni masak lain pulak, walaupun nama 'gulai' ia takde rempah kari macam resipi yang lepas. Atas titah perintah bonda, che mat masak versi 'pak berahim' yang menggunakan tulang ikan masin kurau. Yang dulu guna tulang rusuk dan Bak cuma makan sikit sebab dia kan ada gout, takut pulak nanti sendi2nya sakit. Ada juga yang tanya che mat, apa beza kalau kita guna tulang ikan masin kurau dengan isinya?...Ok, ni pada pendapat che mat lah yea. Tulang ikan masin kurau lebih berperisa, nak2 tulang tengahnya yang ada segmen2. Kalau nak masak baru kerat dan kalau anda perhatikan pada setiap segmen ada sum2, dan ini yang menjadikan kuah gulai lebih enak dan berperisa. Isikan kurau pun ok, cuma kalau dimasak terlalu lama, ia akan hancur, dari segi rasa sedap lagi guna tulang. Anda boleh campurkan isi dan tulang jika suka....ini semua terpulang pada selera masing2, che mat hanya beri pendapat.....

bunga kunyit..
Satu lagi soalan lagi, mengenai bunga kunyit..boleh makan ke?..Kebetulan belakang rumah che mat memang ada tanam pokok kunyit dan sejak2 musim panas ni walaupun daun kunyit agak kekuningan, tapi ia galak berbunga. Bunga kunyit memang sedap dicampur dalam gulai, asam rebus atau ada yang kata boleh dibuat ulam. Menjadi kebiasaan che mat kalau ada bunga kunyit memang che mat akan masukkan dalam masakan yang sesuai, maksud masakan sesuai seperti anda lihat dalam gambar. Jangan masak kicap pun nko letak bunga kunyit, itu derhaka melampau namanya. Dari segi rasa, bunga kunyit punya bau yang sedap dan lebih 'manis'. Tapi untuk aroma daun kunyit lebih kuat baunya. Moga tak sikit banyak ia dapat membantu bagi mereka yang agak mushkil mengenai bunga kunyit....Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka muda yang telah disiang dan dipotong kiub
5 - 6 ketul tulang ikan masin kurau yang masih ada isi, cuci dan rendam 30 minit
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
3 kuntuk bunga kunyit (optional)
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
4 biji cili merah (buang biji kalau tak nak pedas)
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nangka direbus hingga 1/2 empuk dan toskan. Masukkan bahan2 kisar halus dan serai yang telah diketuk ke dalam periuk bersama nangka dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Toskan tulang ikan masin, dan masukkan ke dalam periuk, kacau dan masak sekejap. Tuang santan pekat, kacau rata dan masukkan bunga kunyit dan daun kunyit. Biar mendidih dengan api kecil dan kacau selalu. Masak hingga nangka empuk. 
  3. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (rasa dulu baru masukkan garam secukup rasa). Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan lauk2 lain. Gulai ini lebih sedap setelah dibiarkan 2 - 3 jam...


5 comments:

Niena Muhammad said...

nk wat rspi derhaka laa..nk tukar pda betik muda.bleh kn pcm.. xleh mam nangka nnti angin 1bdn.

puan.mila said...

Sedapnya masakan che mat..ikan kurau prnh dgr tp xtau plak cmne..hehe

Jemput singgah http://bit.ly/1iFqZsc

Ieta Mat Saad said...

ieeeyyyy... terliur malam2 baca resepi PCM nih.... sentiasa membuat teman rasa laporrrr... huhu

Syasya Sa'adon said...

sedapnnyaaa tengok.....terliur plak pg2 ni....

Siti Hajar Mohamad said...

Salam Che Mat...kat tempat saya, Kota Bharu Kelantan...bunga kunyit tu kami jadikan ulam mentah...cicah ngan budu...sedap sangattt

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.