BEN ASHAARI

Sunday, April 27, 2014

CHAR KUE TEOW

rsz_char_kue_teow

Petang tadi hujan di Sedenak, dan che mat terkonteng2 sorang2 kat rumah. Takpe, kita ke dapur dulu. Lagi pun yang lain2 semua keluar ke Johor Baharu. Tau saja lah bila petang dan hujan, mula lah melilau jengah2 apa yang ada. Stok kue teow memang che mat ada simpan, simpan dalam freezer, bila nak guna, cuma kasi masukkan dalam microwave oven. Tu hari di InstaGram (anda boleh follow InstaGram che mat di @matgebu ), ada yang bertanya, che mat kalau goreng kue teow, cuci dulu tak? Dan che mat goreng kue teow atau mi kuning, memang cuci dulu tapi cuci pada saat akhir, maksud nya bila anda dah nak masukkan mi, baru cuci dibawah air paip. Dan kue teow atau mi kuning anda letak dalam penapis, letak bawah laluan air paip dan kirai2kan mi tadi. Tos sekejap dan masukkan ke dalam kuali yang berisi bahan2 rencah. Kalau goreng kue teow, masa ni anda kena besarkan api dan gaul pantas...

rsz_char_kue_teow1
Dan, satu lagi kerang antara perencah penting untuk kue teow, kalau dapat memang kena ada, tapi kalau dah takde nak buat macam mana, gantikan sajalah dengan daging atau isi ayam. Stok udang takde dirumah che mat, tapi sotong dan kerang memang ada. Maka kedua2 'ubat' penyedap tadi dimasukkan ke dalam kue teow. Satu lagi cili hijau jeruk, yang ni pun antara bahan ulaman penyedap untuk dimakan bersama kue teow goreng, mi sup dan sebagainya. Tak pasti macam mana nak buat cili hijau jeruk?..toksah khuatir, kat sini ada resipinya..ehemm. Untuk menggoreng kue teow atau mi kuning atau mi hoon, che mat memang dah siapkan awal2 sambal tumis yang kemudian disimpan dalam peti sejuk. Bila nak guna, cuma tinggal cedok dalam kuantiti yang diperlukan. Resipi akan che mat sertakan sekali, jadi anda boleh buat lebih2 dan simpan. Sesuai untuk kegunaan di bulan Ramadan nanti....Bersedia?...ok jomm kita lihat resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram kue teow (kurang lebih)
1 genggam longgar taugeh, cuci dan toskan
1/2 cekak kucai, kerat pendek
1 genggam isi kerang
2 ekor sotong, hiris bulat
3 camca besar sambal tumis*
1 biji telur, pukul sedikit
1 camca teh petis @ otak udang
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca besar kicap pekat JALEN
3 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
Sos ikan secukup rasa
Cili hijau jeruk, untuk dimakan bersama char kue teow
Belahan limau kasturi, jika suka

BAHAN-BAHAN SAMBAL TUMIS* :-)
3 cawan cili kisar
1 biji bawang besar*
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 genggam udang kering, rendam dan toskan*
1 inci belacan, dibakar*(*dikisar halus)
1 camca besar pes asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK SAMBAL TUMIS :- Panaskan 1 cawan minyak dalam kuali (minyak kena lebih sedikit). Tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan kacau rata. Masak hingga cili garing dan terbit minyak, jika kurang minyak, tambah sedikit lagi. Masukkan pes asam jawa, perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Masak lagi hingga sambal betul2 garing (guna api kecil dan kacau sentiasa). Sejukkan dan isi dalam botol (pastikan minyak menutupi sambal tumis tadi). Simpan dalam peti sejuk untuk tahan lebih lama.
  2. UNTUK CHAR KUE TEOW :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis, kicap pekat, kicap lemak manis dan petis. Kacau rata, tambah kerang dan sotong, kacau dan masukkan kue teow. Besarkan api, gaul pantas hingga semua mesra.
  3. Tolak kue teow ke tepi kuali, masukkan sedikit minyak dan tuang telur, bila telur mengental, gaul rata dengan kue teow tadi. Masukkan tauge dan kucai, kacau dan tambah sos ikan secukup rasa dan boleh matikan api. Hidangkan dengan cili hijau jeruk dan belahan limau kasturi....Sedap dimakan panas..


7 comments:

husna zahidi said...

char kuew teow kalau basah2 mesti lg sedap.. hehehe..

Bannister Road said...

Bestnye.. kalau di rumah saya ada tukang masak macam ni... hari2 masak best best nyam nyam nyam....

Gee® said...

Sedapnya char kuew teow che mat...

missyzaraismail said...

presentation dia terbaikkk..macam hotel giteww..


Sembelit Semasa Mengandung

Lydia Miza said...

Nyumss ada kerang baru lah syok kan cm

Shasha said...

Ummpp...sedapnya char kuew teow che mat. Ken try ni. Kepada che mat dan bloggers, silalah ke laman shasha yg x seberapa, https://www.shashabakery.blogspot.com. Baru 1t time berblogging.

aji nugraha said...

kelihatannya sangat enak seklai....Obat Gagal Ginjal


Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.